Miten on cpc. Mikä on CPC ja mikä on laskentakaava? Google AdWordsin keskimääräinen CPC toimialan mukaan

Kuten missä tahansa ammatillista toimintaa, Internet-markkinoinnissa on paljon termejä ja määritelmiä, jotka auttavat asiantuntijoita nopeasti navigoimaan työssään, tekemään laskelmia ja suorittamaan myynninedistämisanalytiikkaa. Käyttäjille, joilla ei ole kokemusta, monet termit eivät aina ole ilmeisiä, minkä vuoksi tämänpäiväisessä artikkelissamme tulkitsemme Internet-markkinoijien perusmääritelmät ja -kaavat ja kerromme, missä niitä voidaan ja pitäisi soveltaa.


Olemme jakaneet artikkelimme lohkoihin avuksesi:

Kulujen laskentaehdot ja kaavat


Nyt tutustutaan termeihin:


CTR (napsautussuhde)- mainosten napsautussuhde. Laskettu prosenttiosuutena napsautusten määrästä mainoksen näyttökertojen määrään. CTR määrittää tehokkuuden mainoskampanja.


Kaava: CTR = (napsautukset/näyttökerrat)*100 %

CPC (kustannusperklikkaus) - hinta, jonka mainostaja maksaa mainoksen napsautuksesta ja siirtymisestä sivustolle. CPC auttaa meitä arvioimaan mainoskampanjan tehokkuutta sekä muokkaamaan tarjouksia. CPC-hintaan vaikuttavat useat tekijät - itse mainos, sen laatupisteet (СR), näyttöalue, aika, kilpailijat, jotka näyttävät mainoksia samoilla avainsanoilla.


CPA (kustannuspertoiminta)– mainostajan verkkosivustolla suoritetun toimenpiteen kustannukset. Tässä tapauksessa mainostaja päättää itse, mitä hän hyväksyy hyödyllisenä toimenpiteenä. Tämä voi olla "Vieraile yhteystietosivulla" tai "Lomakkeen lähettäminen". palautetta". Tätä termiä voidaan käyttää myös määrittämään CPL (kustannusperjohtaa) on hinta potentiaalinen asiakas jotka jättivät yhteystietonsa tai ottivat yhteyttä mainostajaan muulla kätevällä tavalla.



Jotta voit seurata hyödyllisiä toimia oikein, sinun on asetettava tavoite Google Analyticsissa tai muussa analytiikkajärjestelmässä, jossa tiedot lasketaan.


On myös palveluita CPA-indikaattorin automaattiseen laskemiseen - kuten K-50, Roistat ja muut.

CPS (kustannusmyyntiä kohden) - yhden maksetun tavaran/palvelun tilauksen hinta mainoslähteistä. CPS-laskenta on kätevää verkkokaupoissa, joissa on verkkomaksu. Muilta osin tarvitaan päästä päähän -analytiikkajärjestelmä, jossa on CRM-integraatio. CPS auttaa sinua säätämään mainosbudjettejasi ja lisäämään sen tehokkuutta.

CPO (hinta per tilaus)- 1 tavara-/palvelutilauksen hinta. Erona on, että pääsääntöisesti kaikki tilaukset, myös maksamattomat, otetaan huomioon CPO:ssa.


CPM (Cost per Millenium) – hinta per 1000 näyttökertaa, määritelmä niille mainostajille, jotka välittävät mainosviestin loppukäyttäjälle keskittymättä mainosten napsautuksiin ja maksavat vain jokaisesta 1000 näyttökerrasta.


Kaava: CPM = mainoksen sijoittamiskustannukset / mahdollisten kontaktien määrä * 1000

CPI (asennuskohtainen hinta)- mobiilisovelluksen asennuskustannukset. CPI-laskennasta on hyötyä mainostajille, joiden tuote on mobiilisovelluksia. CPI mittaa sovelluksen asennuskohtaista hintaa.


Yllä olevat termit auttavat sinua seuraamaan mainoskampanjoidesi tehokkuutta, valitsemaan sinulle parhaat promootiomallit sekä hallitsemaan ja säätämään mainosbudjettiasi.

Voiton laskemisen ehdot ja kaavat

Kun kustannukset on laskettu, tulee jokaiselle yrittäjälle mielenkiintoisin osa - voiton laskeminen. Alta löydät itsellesi kaavoja ja määritelmiä, joista tulee uskollisia avustajiasi.

Mainoskustannukset myyntiin (A/S)- Mainonnan tehokkuuden määrittäminen. Yksinkertaisen A/S-kaavan avulla voit laskea mainostetun tuotteen/palvelun tuoton, josta on vähennetty kulut, jotka menevät tämän tuotteen/palvelun tukemiseen. Tunnusluku lasketaan pääsääntöisesti yrityksen vuosikaudelle tai raportointikaudelle.


Mainostuotto (ROAS)- määritelmä, jonka avulla voimme laskea, kuinka paljon voittoa sait mainoskampanjoista. Sait esimerkiksi 100 000 ruplan voittoa mainonnasta, kun käytät 30 000 ruplaa mainontaan. Otamme huomioon: 100 000/30 000 = 3,3 ruplaa. sait jokaisesta käyttämästäsi 1 ruplaa mainontaan.


Kaava: ROAS = mainoskanavien voitto/kulut


ROI (sijoitetun pääoman tuotto) ja ROMI (markkinointiinvestoinnin tuotto) eroavat ROAS:sta kustannusosan koon mukaan. ROMI (ROI) sisältää kustannuksina kaikki markkinointikulut, ei vain mainoskanavia (esimerkiksi verkkosivuston luominen, uuden mainoksen kehittäminen näyttömainontaan jne.).


Kaava: ROMI (ROI) = voitto/markkinointikulut


Mainoskustannukset marginaaliin (A/M)- toinen määritelmä, joka auttaa arvioimaan mainonnan kannattavuutta, mutta ei kustannuksia suhteessa voittoon, vaan kustannuksia suhteessa voittoon, josta on vähennetty tuotteen / palvelun kustannukset, eli sijoitetun pääoman nettotuotto.

EPC (napsautuskohtainen tulos)- CPC-indikaattorin kaltainen indikaattori, ero on siinä, että CPC on napsautuskohtainen hinta ja EPC on voitto 100 tai 1000 napsautuksesta.


Kaava: EPS = (tuotto / napsautusten määrä) * 100 (tai 1000)

Elinkaariarvo (elinikäinen arvo)- tämä on yrityksen yhdeltä asiakkaalta saama kokonaisvoitto koko hänen kanssaan työskennellyltä ajalta. Indikaattori antaa selkeän käsityksen sijoitetun pääoman tuotosta houkuteltua asiakasta kohden.


Kaava: LTV = tulot yhdeltä asiakkaalta koko yhteistyön ajalta - asiakkaan houkuttelemisesta ja pitämisestä aiheutuvat kustannukset.

KPI- Tämä on avainindikaattori, jonka avulla voit arvioida työn tehokkuutta tavoitteiden saavuttamiseksi. KPI määritetään yksilöllisesti asiantuntijan ja mainostajan kanssa nykyisten ja haluttujen indikaattoreiden mukaisesti.

Tässä artikkelissa olemme yrittäneet kertoa mahdollisimman paljon Internet-markkinoinnin perustermeistä ja kaavoista, jotta voit arvioida mainoskampanjoidesi tämänhetkistä tilannetta sekä ymmärtää markkinoinnin asiantuntijoiden kieltä. Huippupisteet sinulle!


Nähdään pian!

Monet verkkomarkkinoijat kohtaavat usein tarpeen laskea erityyppisten mainonnan napsautuskohtainen hinta. Mikä on CPC? Tämä lyhenne englanniksi kuulostaa (CPC) napsautuskohtainen hinta - napsautuskohtainen hinta. Mitä varten se on? CPC-laskelma auttaa meitä määrittämään napsautuskohtaisen hinnan, joka on yksi tärkeimmistä indikaattoreista, joka vaikuttaa mainoslähteen tehokkuuteen kokonaisuudessaan.

Itse asiassa napsautuskustannusten laskeminen on hyvin yksinkertainen toimenpide, jossa riittää, että tietää mainosmateriaalin sijoittamiskustannukset ja niille tehtyjen napsautusten lukumäärän. Yksinkertaisesti sanottuna CPC-laskentakaava näyttää tältä:

Nyt sinulla ei pitäisi olla kysymystä napsautuskohtaisen hinnan laskemisesta. On välttämätöntä ymmärtää, miksi CPC-indikaattori on niin tärkeä ja miksi sitä tarvitaan.

CPC-laskennan esimerkkejä

Tuloksen korjaamiseksi sinun on harjoitettava laskelmia. Voit tarkistaa jokaisen laskelman yllä olevasta laskimesta varmistaaksesi, että ne ovat oikein.

Niin, esimerkki nro 1: Kuvittele, että asetit bannerin sivustolle 6500 ruplaa kuukaudessa. Viimeisen kuukauden aikana sait 532 napsautusta tästä bannerista sivustollesi. Lasketaan tämän bannerin klikkauksen keskimääräinen hinta:

CPC = 6500 ruplaa / 532 napsautusta.
CPC = 12,22 ruplaa yhdestä napsautuksesta.

Yhteensä määritimme CPC-laskentakaavan avulla, että tämän bannerin napsautus maksoi keskimäärin 12,22 ruplaa. Mitä mieltä olette, onko hyvä hinta vai ei?

Kun mietit tätä tulosta, harkitse toista esimerkkiä: asetit mainoksen sosiaalinen verkosto Yhteydessä. Maksat 5,12 dollaria 1 000 mainoksen näyttökerrasta. 25 000 näyttökerran jälkeen 14 ihmistä napsautti mainosta. Lasketaan tämän mainoksen napsautusten hinta:

Kuten näet, meillä ei ole tämän mainoksen lopullisia kustannuksia, mutta on useita indikaattoreita, jotka auttavat meitä määrittämään tämän. Sellainen käsite on olemassa. Käytämme sitä määrittämään mainonnan kustannukset.

Kuten näet, napsautuskohtainen hinta on vieläkin alhaisempi. Mutta vastataan seuraavaan kysymykseen:

CPC-mittari – voitko keskittyä siihen?

CPC on itsessään tehokas työkalu mainoskampanjoiden arviointiin. Napsautuksia 3, 7, 10 ruplaa - halpaa, siistiä ja ihanaa. Ja kaikki olisi hyvin, mutta entä jos nämä napsautukset eivät ole kohdeyleisösi, vaan satunnaisia ​​käyttäjiä, jotka eivät ehkä ole edes kiinnostuneita mainoksistasi? Osoittautuu, että todellisen kohdistetun napsautuksen hinta kasvaa. Näin ollen myös CPC kasvaa, koska virheelliset siirtymät eliminoidaan. Mitä tehdä?

Tässä tulee esiin käsite " " tai toiminta. Kohdetoimenpiteet ovat:

  • palautelomakkeen täyttäminen;
  • soittaa puhelimella;
  • takaisinsoittojärjestys;
  • tavaroiden osto;
  • vierailemalla tietyllä sivulla;
  • hinnaston lataaminen jne.

Jos mainostesi napsautukset johtavat kohdennettuihin toimiin eli tuloksiin, olet saavuttanut kohdeyleisösi ja napsautuskohtainen hintasi vaikuttaa suoraan sijoitetun pääoman tuottoprosenttiisi. Pyyhkäisemällä oikein voit ymmärtää mainoskanavan todellisen tehokkuuden.

Näin päätimme, että napsautuskohtainen hinta vaikuttaa mainoskampanjan hintaan. Mitä pienempi napsautuskohtainen hinta, sitä parempi, varsinkin jos napsautukset tuottavat tuloksia. Älä unohda kuinka laskea CPC oikein - tämä auttaa sinua työssäsi.

CPC verkkomainonnassa

Mikä on napsautuskohtainen hinta mainonnassa - tämä kysymys kiinnostaa varmasti verkkovastaavaa, joka joutuu ensimmäistä kertaa ansaitsemaan rahaa sivustollaan. Termi "CPC" on lyhenne englanninkielisestä ilmaisusta "Cost Per Click", joka tarkoittaa "napsautuskohtaista hintaa". Toisin sanoen CPC on raha, jonka mainostaja maksaa vierailijan siirrosta sen verkkoresurssin omistajalle, johon linkki tai banneri on sijoitettu.

Se on mielenkiintoista! Emme voi sanoa napsautuskohtaisesta hinnasta, että se olisi hyvä tapa ansaita rahaa nuorille sivustoille tai blogeille. Muista, että napsautuskohtainen hinta on yleensä muutama sentti. Saadaksesi vakaat tulot, sinulla on oltava verkkoresurssi, jolla on paljon liikennettä.

Lisää videoita kanavallamme - opi Internet-markkinointia SEMANTICAlla

Mikä määrittää keskimääräisen napsautuskohtaisen hinnan

Napsautuskohtaiseen hintaan vaikuttavat useat kriteerit. Tärkein tekijä on sivuston teema. Investointeihin, rahoitukseen, rakentamiseen jne. omistetut kaupalliset hankkeet tuovat omistajilleen paljon enemmän voittoa kuin viihde- tai "naispuoliset" sivustot. CPC-indikaattoriin vaikuttavat verkkosivuston temaattisen liittymisen lisäksi seuraavat kriteerit:

  • Kellonajat;
  • Internetin käyttäjän maantieteellinen sijainti;
  • keskeinen lause;
  • verkkoresurssin auktoriteetti järjestelmässä.
.

Mitä CPC-mainonta tuo mainostajalle ja verkkovastaavalle?

Käyttämällä tätä mainostyökalua mainostaja saa seuraavat edut:

  • mahdollisuus joustavaan talousarvion kohdentamiseen;
  • mainoskampanja voidaan keskeyttää milloin tahansa;
  • maksu suoritetaan vain todellisista siirtymistä mainostettavalle sivustolle;
  • Mainoskampanjan tehokkuutta on mahdollista arvioida nopeasti.

On otettava huomioon, että verkot kontekstuaalista mainontaa asettaa tiettyjä vaatimuksia hyväksytyille kohteille. Ensinnäkin verkkoresurssin on noudatettava affiliate-ohjelman sääntöjä, eikä se saa rikkoa lain vaatimuksia. Rajoituksia voidaan asettaa myös sivuston liikenteelle sen aiheesta. Uhkapeleihin, farmakologiaan jne. liittyvät sivustot kuuluvat yleensä "kiellettyjen" luokkaan.

Sivuston tulot eivät riipu vain napsautushinnasta, vaan myös napsautussuhteen arvosta (vierailijan siirtymien määrä 1000 mainoksen näyttökertaa kohti). Voit parantaa napsautussuhdetta kokeilemalla mainosyksiköiden sijoittelua ja niiden visuaalisia ominaisuuksia.

Suunnitellessaan kontekstuaalisen tai näyttömainonnan järjestämistä Internetissä mainostajat tarjoavat näille yrityksille tietyn budjetin. Siksi he haluavat nähdä, mihin heidän rahansa käytetään.
Vielä tärkeämpää mainostajalle on ymmärtää, miten mainoskampanjaan kannattaa sijoittaa niin, että se on mahdollisimman tehokasta, rahaa käytetään taloudellisesti ja käyttäjiä houkutellaan sivustolle mahdollisimman paljon.
Tehtyjen mainoskampanjoiden raporttien ja niiden suunnittelun ymmärtämiseksi on olemassa sellaisia ​​​​mainosstrategioiden mittausparametreja kuin CPM-, CTR- ja CPC-indikaattorit.
CPM ja CPC ovat ammattikäyttöehtoja hinnoittelumalleille, maksuvaihtoehdoille verkkomainonnassa. Napsautussuhde on Internet-mainonnan tehokkuuden indikaattori.

Mikä on CPM?

CPM ("cost Per Thousand Impression" tai "cost per mile") on verkkomainonnan osoitin, joka osoittaa hinnan 1000 bannerin näyttökertaa kohti tai

mainoksia. Eli tarkalleen kuinka paljon rahaa mainostaja maksaa sen sivuston omistajalle, johon banneri tai mainos on tarkoitus sijoittaa, jotta mainos näytetään kohdeyleisölle 1000 kertaa.
CPM-ilmaisimen ominaisuudet:

  • Jokainen näyttökerta lasketaan ja niistä tehdään yhteenveto. Siitä, haluaako käyttäjä napsauttaa mainosta ja seurata mainostajan sivustolle johtavaa linkkiä, ei ole takeita.
  • Kun maksat näyttökerroista, napsautukset ovat ilmaisia.
  • Mahdollisuus näyttää mainoksia yksinomaan kohdeyleisön edessä, kun olet aiemmin tutkinut sivuston kävijämäärän. Jos alustasivusto olettaa mahdollisuuden kerätä tietoja kävijöistä (esimerkiksi sukupuoli, ikä, ammatti, maantiede rekisteröintihetkellä), työnantaja voi asettaa parametreja, joiden mukaan hänen mainoksensa näytetään vain lupaavimmille vierailijoille. hänen näkökulmastaan. Tämä tarkoittaa, että budjettia käytetään järkevämmin.
  • Kun valitset näyttökertojen maksutavan, sinun tulee ottaa huomioon yleisön aktiivisuus lahjoitussivustolla. Mitä aktiivisempia käyttäjät ovat, sitä useammin sama mainos näytetään heille, joten rahaa kuluu nopeammin ja "katsojien" tavoittavuus on pienempi.

Mikä on CPS?

CPC ("napsautuskohtainen hinta") on hinta jokaisesta mainoksen napsautuksesta sekä käyttäjän siirtymisestä mainostajan verkkosivustolle.
CPC-indikaattorin ominaisuudet:

  • 90 prosenttia todella kiinnostuneista käyttäjistä napsauttaa mainosyksikköä. Ja tämä tarkoittaa, että napsautuksista maksamalla voit saada uskollisemman yleisön.
  • kun maksat jokaisesta käyttäjien vierailusta sivustolla, on aina olemassa riski tämän mahdollisuuden väärinkäytöstä (esimerkiksi kilpailijoiden tyhjä budjetin "napsauttaminen"). Useimmat lahjoitussivustot suojaavat mainostajien rahoja tällaisilta tapauksilta (ne estävät varoja, jos sama käyttäjä on liian "kiinnostunut" mainonnasta), mutta kukaan ei ole vielä onnistunut ratkaisemaan tyhjän uteliaisuuden ongelmaa.
  • kun maksat napsautuksesta, lahjoitussivustot tarjoavat tilastotietoja jokaisesta mainoslinkkiä napsauttaneesta käyttäjästä. Siten mainostajalla on mahdollisuus ymmärtää, mikä yleisö on kiinnostunut hänen mainonnastaan. Tietenkin tilastotiedot rajoittuvat vain niihin tietoihin, jotka kukin käyttäjä on jättänyt itsestään sivustolle.

Mikä on napsautussuhde?

CTR ("napsautussuhde" tai "napsautussuhde") on prosenttiosuus lahjoittajasivuston käyttäjien mainoksissa, bannereissa, teasereissa tai tekstilinkeissä tekemien napsautusten kokonaismäärästä näyttökertojen määrään. Mitä korkeampi tämä indikaattori, sitä lupaavampi alusta mainontaan.
CTR on arvio mainoskampanjan tehokkuudesta kokonaisuutena, kunkin lahjoitussivuston ja kunkin mainoksen tehokkuudesta erikseen.
Kun tiedät kunkin yksittäisen mainosalustan napsautussuhteen (mitä käyttäjät tekevät siellä useammin - he katsovat tai napsauttavat), voit laskea kustannukset, laatia alustavan mainosarvion ja päättää hinnoittelumallista.

Linkit

Tämä on osa tätä aihetta käsittelevää tietosanakirjaa. Voit osallistua hankkeen kehittämiseen parantamalla ja täydentämällä julkaisun tekstiä projektin sääntöjen mukaisesti. Löydät käyttöoppaan

Usein ihmiset ohjaavat intuitiota tehdessään hintatarjouksia napsautuskohtaisesti. Tämä koskee myös napsautushinnan asettamista Yandex Directissä ja Google Adwordsissa ja yleensä kaikissa mainontajärjestelmissä.

Tämä johtaa tällaiseen dialogiin:

— Voimme maksaa enintään 30 ruplaa napsautuksesta.
- Miksi 30 ruplaa? Miksei 130?
– En tiedä, mielestäni se on normaali hinta.

Napsautuskohtaisen hinnan laskemiseksi tarvitset seuraavat alkuparametrit:

Tällaisissa laskelmissa kallistumme aina huonompaan suuntaan - käytämme hieman korkeampaa kustannustasoa tai hieman pienempää odotettua myyntimäärää.

  • Nettovoitto yhdestä tilauksesta, omakustannushinnan ja tavaran hinnan erotuksena. Kun lasket tätä indikaattoria, ota huomioon tilausten epäämiset ja palautukset.
  • Tutkittavana olevan sivuston konversio on ostoksen tehneiden kävijöiden suhde sivuston vierailijoiden kokonaismäärään.
    Jos tätä arvoa ei vielä tunneta, voit etsiä keskiarvoja tilastot toimialallesi, esimerkiksi verkkokaupalle 2 %, aloitussivulle 4 %. On pidettävä mielessä, että tässä oleva virhe voi vaikuttaa suuresti tulokseen.

Kaava napsautushinnan laskemiseksi:

Katsotaanpa esimerkkiä:

  • Nettovoitto yhdestä tilauksesta on 250 ruplaa
  • Kaupan tulos - 1,5 %

Laskemme napsautuskohtaisen hinnan kaavalla:

CPC = Nettovoitto * Tulos / 100.

Siksi saamme: CPC = 250 * 1,5 / 100 = 3 ruplaa 75 kopekkaa.

Tämä on suurin sallittu napsautuskohtainen hinta, jolla kannattavuutesi on 0 %. Pienennä napsautuskohtaista hintaasi N prosentilla. Nämä prosenttiosuudet ovat arvioitu voittosi.

Tällä hinnalla ei tule liikennettä...

Voi herää kysymys, mitä tehdä sellaisella napsautushinnalla, koska esimerkiksi Yandex Directiin ei tule liikennettä sellaisella hinnalla?

  • Kasvata kannattavuutta
    Voit nostaa tavaroiden lisäystä, muuttaa valikoimaa, vähentää kustannuksia ja niin edelleen.
  • Upsells
    Jälleenmyydä sivustolla ja puhelimitse tilausta vahvistaessasi. Itse asiassa tämä on yksi tavoista lisätä kannattavuutta.
  • Lisää verkkosivuston muuntamista
    Työskentele käyttöliittymän parissa, testaa widgetejä, tarjoa asiakastukea, tarjoa tavaroita hyvään hintaan…
  • Etsi halpaa tai ilmaista liikennettä, johon määritetty tulosarvo tallennetaan.
  • Älä unohda asiakkaita, jotka ovat jo ostaneet. Tai ei ostettu. Tee uusintamyyntiä, käytä sähköpostiuutiskirjeitä, soita ja muistuta itsestäsi. Yleensä työskentele asiakaskunnan kanssa.

Tärkeä pointti. Napsautuskohtainen hinta lasketaan jokaiselle mainoskanavalle ja jokaiselle mainoskanavan työkalulle erikseen. Koska sivuston muuntaminen Yandex Direct -hakukampanjalle, Yandex Direct YAN -mainosverkostolle,