Hvordan er cpc. Hva er CPC og hva er beregningsformelen? Google AdWords gjennomsnittlig CPC etter bransje

Som i alle profesjonell aktivitet, i internettmarkedsføring er det mange begreper og definisjoner som hjelper spesialister raskt å navigere i arbeidet sitt, foreta beregninger og gjennomføre markedsføringsanalyser. For brukere uten erfaring er mange begreper ikke alltid åpenbare, og derfor vil vi i dagens artikkel tyde de grunnleggende definisjonene og formlene til Internett-markedsførere, og fortelle deg hvor de kan og bør brukes.


For enkelhets skyld har vi delt artikkelen vår inn i blokker:

Vilkår og formler for beregning av kostnader


La oss nå introdusere deg for vilkårene:


CTR (klikkfrekvens)- Klikkfrekvens for annonser. Beregnes som en prosentandel av antall klikk i forhold til antall annonsevisninger. CTR bestemmer effektiviteten reklamekampanje.


Formel: CTR = (klikk/visninger)*100 %

CPC (kosteperklikk) - kostnaden som annonsøren betaler for et klikk på en annonse med en påfølgende overgang til nettstedet. CPC hjelper oss med å evaluere effektiviteten til en annonsekampanje, samt justere bud. Flere faktorer påvirker CPC-frekvensen – selve annonsen, dens kvalitetspoeng (СR), visningsområde, tid, konkurrenter som viser annonser for de samme søkeordene.


CPA (kosteperhandling)– kostnadene for en handling på annonsørens nettsted. I dette tilfellet bestemmer annonsøren selv hva som skal aksepteres som nyttig handling. Dette kan være «Besøke kontaktsiden» eller «Sende inn et skjema tilbakemelding". Dette begrepet kan også brukes til å definere CPL (kosteperlede) er kostnaden for potensiell kunde som forlot kontaktene sine eller kontaktet annonsøren på en annen praktisk måte.



For å spore nyttige handlinger riktig, må du sette et mål i Google Analytics eller et annet analysesystem, hvor dataene telles.


Det finnes også tjenester for automatisk beregning av CPA-indikatoren - for eksempel K-50, Roistat og andre.

CPS (kosteper salg) - kostnaden for 1 betalt bestilling av varer/tjenester fra reklamekilder. CPS-beregning er praktisk for nettbutikker med nettbetaling. For resten kreves et ende-til-ende analysesystem med CRM-integrasjon. CPS vil hjelpe deg med å justere annonsebudsjettene dine samt øke effektiviteten.

CPO (kostnad per bestilling)- kostnad for 1 bestilling av varer/tjenester. Forskjellen er at som regel blir alle bestillinger, inkludert de som ikke er betalt, tatt hensyn til i CPO.


CPM (Cost per Millennium) – kostnad per 1000 visninger, en definisjon for de annonsørene som bryr seg om å levere et reklamebudskap til sluttbrukeren, mens de ikke fokuserer på annonseklikk, og som bare betaler hver 1000. visning.


Formel: CPM = kostnad for å plassere en annonse / antall potensielle kontakter * 1000

CPI (kostnad per installasjon)- kostnaden for å installere en mobilapplikasjon. CPI-beregning er nyttig for annonsører hvis produkt er mobilapplikasjoner. CPI måler kostnaden per appinstallasjon.


Vilkårene ovenfor vil hjelpe deg med å spore effektiviteten til annonsekampanjene dine, velge de beste kampanjemodellene for deg, samt kontrollere og justere annonseringsbudsjettet ditt.

Vilkår og formler for beregning av fortjeneste

Når kostnadene beregnes, kommer den mest interessante delen for hver gründer - å beregne fortjenesten. Nedenfor finner du selv formler og definisjoner som vil bli dine trofaste assistenter.

Annonsekostnader til salg (A/S)- Bestemme effektiviteten til reklame. Ved å bruke en enkel A/S-formel kan du beregne fortjenesten fra det promoterte produktet/tjenesten, minus kostnadene som går til å støtte dette produktet/tjenesten. Som regel beregnes indikatoren for årsperioden eller rapporteringsperioden til selskapet.


Avkastning på annonseutgifter (ROAS)- en definisjon som hjelper oss å beregne hvor mye fortjeneste du har mottatt fra annonsekampanjer. For eksempel tjente du 100 000 rubler på reklame, mens du brukte 30 000 rubler på reklame. Vi vurderer: 100 000/30 000 = 3,3 rubler. du mottok fra hver brukte 1 rubel for annonsering.


Formel: ROAS = fortjeneste/utgifter på annonsekanaler


ROI (avkastning på investering) og ROMI (avkastning på markedsføringsinvestering) skiller seg fra ROAS ved størrelsen på kostnadsdelen. ROMI (ROI) inkluderer alle markedsføringskostnader, ikke bare reklamekanaler (for eksempel å lage en nettside, utvikle en ny reklame for displayannonsering osv.) som kostnader.


Formel: ROMI (ROI) = fortjeneste/markedsføringskostnader


Annonsekostnader til margin (A/M)- en annen definisjon som hjelper til med å evaluere lønnsomheten til annonsering, men ikke kostnader i forhold til profitt, men kostnader i forhold til profitt, minus kostnaden for produktet/tjenesten, det vil si netto avkastning på investeringen.

EPC (inntekt per klikk)- en indikator som ligner på CPC-indikatoren, forskjellen er at CPC er kostnaden per klikk, og EPC er fortjenesten fra 100 eller 1000 klikk.


Formel: EPS = (generert fortjeneste/antall klikk) * 100 (eller 1000)

LTV (levetidsverdi)- dette er den totale fortjenesten til selskapet mottatt fra en klient for hele tiden han jobbet med ham. Indikatoren gir en klar forståelse av avkastningen på investeringen per tiltrukket kunde.


Formel: LTV = inntekt fra 1 klient for hele samarbeidsperioden - kostnaden for å tiltrekke og beholde en klient.

KPI- dette er nøkkelindikator, som lar deg evaluere effektiviteten av arbeidet for å nå mål. KPI fastsettes individuelt med spesialisten og annonsøren, i henhold til gjeldende og ønskede indikatorer.

I denne artikkelen har vi forsøkt å fortelle så mye som mulig om de grunnleggende begrepene og formlene som brukes i internettmarkedsføring, slik at du kan evaluere den nåværende situasjonen for annonsekampanjene dine, samt forstå språket til markedsføringsspesialister. Høye poeng til deg!


Ser deg snart!

Mange online markedsførere står ofte overfor behovet for å beregne kostnaden per klikk for ulike typer annonsering. Hva er CPC? Denne forkortelsen på engelsk høres ut som (CPC) Cost Per Click - cost per click. Hva er den til? CPC-beregningen vil hjelpe oss med å bestemme kostnaden per klikk, en av de viktige indikatorene som påvirker effektiviteten til en annonsekilde som helhet.

Faktisk er å beregne kostnaden for et klikk en veldig enkel operasjon, der det er nok å vite kostnadene for å plassere reklamemateriell og antall klikk som er gjort på dem. Enkelt sagt ser CPC-beregningsformelen slik ut:

Nå bør du ikke ha et spørsmål om hvordan du beregner CPC. Det er nødvendig å forstå hvorfor CPC-indikatoren er så viktig og hvorfor den er nødvendig.

CPC-beregningseksempler

For å fikse resultatet må du trene i beregningene. Du kan sjekke hver av beregningene på kalkulatoren ovenfor for å sikre at de er riktige.

Så, eksempel #1: La oss forestille oss at du plasserte et banner på nettstedet for 6500 rubler per måned. I løpet av den siste måneden har du mottatt 532 klikk fra dette banneret til nettstedet ditt. La oss beregne den gjennomsnittlige kostnaden for et klikk på dette banneret:

CPC = 6500 rubler / 532 klikk.
CPC = 12,22 rubler for 1 klikk.

Totalt, ved å bruke CPC-beregningsformelen, bestemte vi at et klikk på dette banneret kostet i gjennomsnitt 12,22 rubler. Hva synes du, er det en god pris eller ikke?

Mens du tenker på dette resultatet, kan du vurdere det andre eksemplet: du har plassert en annonse i sosialt nettverk I kontakt med. Du betaler $5,12 per 1000 annonsevisninger. Etter 25 000 visninger klikket 14 personer på annonsen. La oss beregne kostnadene for klikk på denne annonsen:

Som du kan se, har vi ikke den endelige kostnaden for å plassere denne annonsen, men det er en rekke indikatorer som vil hjelpe oss å fastslå dette. Det er et slikt konsept. Vi bruker den til å bestemme kostnadene for annonsering.

Som du kan se, er kostnaden per klikk enda lavere. Men la oss svare på følgende spørsmål:

CPC-beregning – kan du fokusere på det?

I seg selv er CPC et kraftig verktøy for å evaluere reklamekampanjer. Klikk for 3, 7, 10 rubler - billig, kult og fantastisk. Og alt ville vært bra, men hva om disse klikkene ikke er målgruppen din, men tilfeldige brukere som kanskje ikke engang er interessert i annonsene dine? Det viser seg at prisen for et ekte, målrettet klikk vokser. Dermed øker også CPC, fordi feil overganger elimineres. Hva å gjøre?

Det er her konseptet " " eller handling kommer inn i bildet. Målhandlinger er:

  • fylle ut tilbakemeldingsskjemaet;
  • anrop;
  • tilbakeringingsordre;
  • kjøp av varer;
  • besøke en bestemt side;
  • nedlasting av prisliste osv.

Hvis klikk på annonsene dine fører til målrettede handlinger, det vil si konverteringer, har du truffet målgruppen din og CPC-en din påvirker avkastningen din direkte. Ved å sveipe riktig kan du forstå den sanne effektiviteten til reklamekanalen.

Dette er hvordan vi fant ut at kostnad per klikk påvirker kostnadene for en annonsekampanje. Jo lavere CPC, jo bedre, spesielt hvis disse klikkene konverterer. Ikke glem hvordan du beregner CPC riktig - dette vil hjelpe deg i arbeidet ditt.

CPC i nettannonsering

Hva er CPC i annonsering - dette spørsmålet vil garantert interessere en webmaster som står overfor behovet for å tjene penger på nettstedet sitt for første gang. Begrepet "CPC" er en forkortelse av det engelske uttrykket "Cost Per Click", som betyr "kostnad per klikk". Med andre ord er CPC pengene som annonsøren betaler for den besøkendes overføring til eieren av nettressursen som lenken eller banneret er plassert på.

Det er interessant! Vi kan ikke si om CPC at det er en god måte å tjene penger på unge nettsteder eller blogger. Husk at kostnaden per klikk vanligvis er noen få cent. For å få en solid inntekt må du ha en nettressurs med mye trafikk.

Flere videoer på kanalen vår - lær internettmarkedsføring med SEMANTICA

Hva bestemmer gjennomsnittlig CPC

Det er flere kriterier som påvirker kostnaden per klikk. Den viktigste faktoren er temaet for nettstedet. Kommersielle prosjekter dedikert til investeringer, finans, konstruksjon, etc., gir eierne mye mer profitt enn underholdning eller "kvinnelige" nettsteder. I tillegg til den tematiske tilknytningen til nettstedet, påvirker følgende kriterier CPC-indikatoren:

  • Tider på dagen;
  • geografisk plassering av Internett-brukeren;
  • nøkkel setning;
  • autoriteten til nettressursen i systemet.
.

Hva gir CPC-annonsering til annonsøren og nettredaktøren?

Ved å bruke dette kampanjeverktøyet får annonsøren følgende fordeler:

  • mulighet for fleksibel budsjettfordeling;
  • reklamekampanjen kan stoppes når som helst;
  • betaling gjøres kun for faktiske overganger til det promoterte nettstedet;
  • Det er mulig å raskt vurdere effektiviteten til en reklamekampanje.

Det må tas hensyn til at nettverk kontekstuell annonsering stille visse krav i forhold til de aksepterte stedene. Først av alt må en nettressurs overholde reglene for tilknyttede program og ikke bryte lovens krav. Restriksjoner kan også settes på trafikken på nettstedet, på emnet. Nettsteder om gambling, farmakologi osv. faller vanligvis i kategorien "forbudt".

Inntekten til nettstedet avhenger ikke bare av kostnaden for et klikk, men også av CTR-verdien (antall besøkende overganger per 1000 annonsevisninger). For å forbedre klikkfrekvensen kan du eksperimentere med plasseringen av annonseenheter og deres visuelle egenskaper.

Når annonsører planlegger å organisere kontekstuell eller vise annonsering på Internett, gir annonsørene et visst budsjett for disse selskapene. Derfor ønsker de å se hvor pengene deres blir brukt.
Enda viktigere for en annonsør er å forstå hvordan man best kan investere i en reklamekampanje slik at den er så effektiv som mulig, penger brukes økonomisk og brukere tiltrekkes maksimalt til nettstedet.
For å forstå rapportene om de utførte reklamekampanjene, så vel som planleggingen deres, er det slike parametere for måling av annonseringsstrategier som CPM, CTR og CPC-indikatorer.
CPM og CPC er profesjonelle vilkår for prismodeller, betalingsalternativer for nettbasert annonsering. CTR er en indikator på effektiviteten av annonsering på Internett.

Hva er CPM?

CPM ("kostnad per tusen visning" eller "kostnad per mil") er en indikator i nettannonsering, som indikerer kostnaden per 1000 bannervisninger eller

annonser. Det vil si nøyaktig hvor mye penger annonsøren vil betale til eieren av nettstedet der banneret eller annonsen skal plasseres for at annonsen skal vises til målgruppen 1000 ganger.
Funksjoner ved CPM-indikatoren:

  • Hvert inntrykk telles og oppsummeres. Om brukeren ønsker å klikke på annonsen og følge lenken til annonsørens side – det er ingen garantier.
  • Når du betaler for visninger, er klikk gratis.
  • Mulighet for å vise reklame eksklusivt foran målgruppen, etter å ha studert oppmøtet til nettstedet tidligere. Hvis plattformsiden antar muligheten for å samle inn data om besøkende (for eksempel kjønn, alder, yrke, geografi på registreringstidspunktet), kan arbeidsgiveren sette parametere i henhold til hvilke annonsen hans skal vises kun til de mest lovende besøkende fra hans ståsted. Det betyr at budsjettet blir brukt mer rasjonelt.
  • Når du velger betalingsmetode for visninger, bør du ta hensyn til aktiviteten til publikum på givernettstedet. Jo mer aktive brukere er, jo oftere vises den samme annonsen til dem, derfor brukes penger raskere, og rekkevidden til "seere" er mindre.

Hva er CPS?

CPC ("kostnad per klikk") er kostnaden for hvert klikk på en annonse sammen med den påfølgende overgangen til brukeren til annonsørens nettside.
Funksjoner ved CPC-indikatoren:

  • i 90 % klikker virkelig interesserte brukere på annonseenheten. Og dette betyr at å betale for klikk lar deg få et mer lojalt publikum.
  • når du betaler for hvert besøk av brukere til nettstedet, er det alltid en risiko for misbruk av denne muligheten (for eksempel tom "klikking" av budsjettet av konkurrenter). De fleste givernettsteder beskytter annonsørenes penger fra slike tilfeller (de blokkerer midler hvis samme bruker er for "interessert" i reklame), men ingen har ennå klart å løse problemet med ledig nysgjerrighet.
  • når du betaler per klikk, gir givernettsteder statistisk informasjon om hver bruker som klikket på en annonseringslenke. Dermed har annonsøren mulighet til å forstå hvilket publikum som er interessert i hans annonsering. Selvfølgelig er statistiske data bare begrenset til informasjonen som hver bruker har lagt igjen om seg selv på nettstedet.

Hva er CTR?

CTR ("click-through ratio" eller "click through rate") er prosentandelen av det totale antallet klikk fra brukere av givernettstedet på annonser, bannere, teasere eller tekstlenker, i forhold til antall visninger. Jo høyere denne indikatoren er, desto mer lovende er plattformen for annonsering.
CTR er en vurdering av effektiviteten til en annonsekampanje som helhet, hvert givernettsted og hver annonse separat.
Når du kjenner til CTR for hver enkelt annonseplattform (hva brukere gjør der oftere - de ser eller klikker), kan du beregne kostnadene, utarbeide et foreløpig annonseringsestimat og bestemme deg for en prismodell.

Linker

Dette er en stump for en encyklopedisk artikkel om dette emnet. Du kan bidra til utviklingen av prosjektet ved å forbedre og supplere publikasjonens tekst i henhold til prosjektets regler. Du finner bruksanvisningen

Ofte, når de byr – kostnad per klikk, blir folk veiledet av intuisjon. Dette gjelder også for å angi kostnaden for et klikk i Yandex Direct, og i Google Adwords, og generelt i et hvilket som helst annonsesystem.

Dette resulterer i en dialog som dette:

— Vi kan ikke betale mer enn 30 rubler per klikk.
- Hvorfor 30 rubler? Hvorfor ikke 130?
— Jeg vet ikke, jeg tror det er en normal pris.

For å beregne kostnaden per klikk trenger du følgende innledende parametere:

Med slike beregninger lener vi oss alltid til det dårligere – vi bruker et litt høyere kostnadsnivå eller et litt lavere forventet antall salg.

  • Netto fortjeneste fra én ordre, som forskjellen mellom kostpris og varepris. Når du beregner denne indikatoren, må du ta hensyn til avslag og avkastning på bestillinger.
  • Konverteringen av nettstedet som studeres er forholdet mellom besøkende som har foretatt et kjøp og det totale antallet besøkende på nettstedet.
    Hvis denne verdien ikke er kjent ennå, kan du se etter gjennomsnitt statistikk for din bransje, for eksempel for en nettbutikk 2 %, for en landingsside 4 %. Det må tas i betraktning at feilen her kan påvirke resultatet i stor grad.

Formelen for å beregne kostnaden for et klikk:

La oss ta en titt på et eksempel:

  • Netto fortjeneste fra en ordre er 250 rubler
  • Butikkkonvertering – 1,5 %

Vi beregner kostnaden per klikk ved å bruke formelen:

CPC = Netto fortjeneste * Konvertering / 100.

Derfor får vi: CPC = 250 * 1,5 / 100 = 3 rubler 75 kopek.

Dette er den maksimalt tillatte kostnaden per klikk, der lønnsomheten din vil være 0 %. Reduser kostnaden per klikk med N prosent. Disse prosentene vil være din estimerte fortjeneste.

Til denne prisen vil det ikke være trafikk ...

Spørsmålet kan oppstå, hva du skal gjøre med en slik klikkpris, fordi det ikke vil være noen trafikk, for eksempel til Yandex Direct, med en slik rate?

  • Øk lønnsomheten
    Du kan øke påslaget på varer, endre sortimentet, redusere kostnader og så videre.
  • Mersalg
    Selg videre på siden og på telefon når du bekrefter bestillingen. Faktisk er dette en av måtene å øke lønnsomheten på.
  • Øk nettstedkonvertering
    Arbeid med grensesnittet, test widgets, gi kundestøtte, tilby varer til en god pris ...
  • Finn billig eller gratis trafikk, der den angitte konverteringsverdien vil bli lagret.
  • Ikke glem kunder som allerede har kjøpt. Eller ikke kjøpt. Gjenta salg, bruk nyhetsbrev på e-post, ring og minn om deg selv. Generelt arbeid med kundebasen.

Et viktig poeng. Kostnaden per klikk beregnes for hver annonsekanal og for hvert verktøy i annonsekanalen separat. Fordi nettstedkonverteringen for Yandex Direct-søkekampanjen, for Yandex Direct YAN-annonseringsnettverket,