Annonsering om selskapet via Internett. Hvor kan jeg plassere gratis annonsering på Internett? Kunst for å beskytte salg


Internett-annonsering definitivt veldig populært. Mange avanserte brukere ønsker ikke å betale reklameselskaper og prøver å markedsføre sine produkter og tjenester på Internett på egenhånd, men som regel er det ikke alle som vet hvordan de skal gjøre dette effektivt og få resultater fra innsatsen som brukes på å opprette et reklameselskap . For å prøve å holde denne artikkelen så kort som mulig, har jeg identifisert tre grunnleggende regler som må følges for et vellykket nettannonseringsfirma. Hvis du har et ønske, kan du finne flere detaljer om promotering i denne.

1) Oppretting av nettside. Lag den riktige nettsidestrukturen, nemlig 1 produkt = 1 nettside, 1 tjeneste = 1 nettside. Når du oppretter et reklameselskap på Internett, og bruker f.eks. kontekstuell annonsering, må du oppgi en kobling til sidesiden hvor et klikk på annonsen din vil føre. Når du går til nettstedet ditt, bør brukeren se produktet som interesserer ham, og ikke en "dump" av produkter, blant hvilke han trenger å finne det han trenger. For eksempel, i Yandex-søkemotoren skriver jeg inn søket "kjøp iPhone 5", Yandex gir meg en liste over annonser på den ene hvor det står "iPhone 5 for 25 000 rubler.", Så når jeg klikker på denne annonsen og går til nettstedet på den, bør jeg komme på siden med iPhone 5 for 25 000 rubler. Mange oppfyller ikke denne betingelsen som et resultat, en person klikker på en annonse og ser ikke produktet som interesserer ham, og forlater ganske enkelt nettstedet. Det er veldig viktig, ikke gi falske annonser, ikke skriv reklame "iPhone 5 er billig" hvis prisen er den vanlige markedsprisen eller er dyrere.

2) Utvalg av «annonseringsverktøy». Online annonsering er et helt sett med forskjellige "verktøy", for eksempel; kontekstuell annonsering, søk, media, viral annonsering, etc. Velg riktig «verktøy» for annonsering. For å gjøre dette, bare forestill deg hvem som kan bruke produktet eller tjenesten din, bestemme omtrentlig alder, interesser, og så vil du enkelt forstå hvordan og med hjelp av hvilke reklame-"verktøy" du kan "fange" kunden din. Hvis du fortsatt har problemer med å lage reklame på Internett, er det bare å kontakte et godt reklameselskap.

3) Sjekk alt! Online annonsering er utvilsomt effektivt, og hvis du ikke får de ønskede resultatene fra annonsering, betyr det at du har gjort en feil et sted. Her er en hel rekke feil som du ofte eller noen ganger kan finne: telefonnummeret på nettstedet er angitt feil eller fungerer ikke i det hele tatt, nettstedet vises dårlig i en eller flere nettlesere, nettstedet er ikke adaptivt og brukere av mobilenheter ikke bli på det, nettstedet gir ikke nødvendig "standard" » informasjon (kontakter, pris, vilkår), etc.


om forfatteren

Hvordan lage effektiv annonsering på Internett

04mars

Stadier av en nettbasert annonsekampanje

  • Informerer forbrukeren om produktet ditt, dets egenskaper og fordeler;
  • Trener forbrukeren til å bruke produktet ditt;
  • Underholder;
  • Selger.

I dag har gründere et bredt utvalg av kanaler for reklamedistribusjon: TV, radio, trykte ressurser, reklametavler. Imidlertid regnes Internett med rette som den mest lovende kanalen for å distribuere kommunikasjonsmeldinger.

la oss vurdere stadier av utvikling av nettannonsering i Russland:

  1. Først var det spam. Begynnelsen av 90-tallet av forrige århundre. Vi husker alle de irriterende salgsbrevene i e-postboksene våre. Avsendere hadde ikke mulighet til å personliggjøre brev, så de sendte dem til alle. Som et resultat fikk annonsører i de fleste tilfeller kun en sint reaksjon fra brukerne.
  2. 2000-tallet - fremvekst og anvendelse sosiale nettverkå markedsføre produkter. Utviklingen av nettlesere og søkemotorer har gjort det mulig å gjennomføre personlig tilpassede reklamekampanjer på Internett.
  3. I 2010-årene dukket det opp varsler og popup-vinduer.

Før vi går videre til å studere typene nettbasert annonsering, vil vi vurdere hovedstadiene for å gjennomføre en reklamekampanje på Internett:

  1. Formulering av mål for en nettbasert annonseringskampanje;
  2. Bestemme målgruppen. Her må du beskrive demografiske og psykografiske faktorer, interesser og preferanser.
  3. Utvikling av promoteringsstrategi og program. Her må du ta hensyn til din målgruppe og annonsekampanjebudsjett;
  4. Gjennomføring;
  5. Kontroll basert på ytelsesindikatorer.

Fordeler med nettannonsering fremfor andre metoder

Ikke alle selskaper har store markedsføringsbudsjetter. Nylig var dette hovedårsaken til feilene til små nye organisasjoner deres innsats var ikke merkbar på bakgrunn av grandiose reklamekampanjer til de gamle i markedet.

Med bruken av nettannonsering har alt endret seg. Annonsering på Internett er ikke så dyrt som reklame på TV, radio og trykte medier. Selv husmor Masha, som lager hjemmelaget såpe og deretter selger den på sin sosiale nettverksside, har råd til det.

Internett lar deg tilpasse budskapet ditt på en slik måte at det bare vises til de brukerne som er interessert i det, det vil si bare for ditt potensielle publikum. Samtidig kan du tilpasse produktannonsering for hver kunde individuelt, i henhold til hans behov og interesser.

Typer og kostnader for annonsering på Internett

Faktisk er det i dag et stort antall typer annonsering på Internett. For å gjøre det enklere å gi informasjon, vil vi kombinere dem i grupper.

kontekstuell annonsering

Dette er den mest kjente markedsføringsmetoden på World Wide Web.

For eksempel selger du hjemmelaget såpe, så innholdsrettet annonsering av produktene dine vil bli plassert på kvinnefora og nettsteder med kvinners råd.

Fordeler:

  • Personalisering;
  • Fokuser på målgruppen;
  • Sparer tid og penger;
  • Synlig effektivitet.

Minuser:

  • Kontekstuell annonsering fungerer akkurat så lenge du har betalt for;
  • Ustabil pris;
  • Behovet for regelmessig å optimalisere meldinger for å sikre "klikkbarhet";
  • Mistillit fra målgruppen;

La oss umiddelbart finne ut hvilke kontekstuelle annonseringsverktøy som finnes og hvordan du plasserer dem ved å bruke hvert av dem.

Yandex Direct– et av de mest kjente og effektive verktøyene for kontekstuell annonsering. Å sette opp det er ganske enkelt, vi vil beskrive handlingssekvensen når du plasserer kontekstuell annonsering i Yandex Direct.

  • Registrer deg i Yandex-systemet. Velg det profesjonelle servicegrensesnittet under registreringen. Klikk på lenken "Annonser".
  • Sette opp annonsekampanjeparametere. Her må du velge navnet på selskapet, angi fornavn, etternavn og patronym, og fødselsdato. Det er ikke så viktig. Du må ta hensyn til fem punkter: strategi, tidsmålretting, region, oppsett på tematiske nettsteder og tilleggsfraser.

Tidsmålretting viser klokkeslettet da meldingen din skal vises i Yandex-søkemotoren og ukedagene. Når du velger tidsmålretting, anbefaler vi å basere valget på produkttype og budsjett.

Regionen avhenger av hvor du selger produktet ditt. For eksempel, hvis du bare tilbyr hjemmelaget såpe i Moskva og ikke tilbyr leveringstjenester til regionene, bør du angi Moskva i dette innstillingsfeltet.

Innstillinger på tematiske nettsteder er nødvendige for å begrense ressursene der meldingen din skal vises. Mange eksperter anbefaler å deaktivere søkeresultater på tematiske nettsteder slik at meldingen vises utelukkende i selve søkemotoren på den tilsvarende brukerforespørselen.

Ytterligere fraser er de frasene som meldingen din vil bli vist med, i tillegg til hovednøkkelordene. Som regel er dette synonymer og ord som har nær betydning. Eksperter anbefaler også å deaktivere dette alternativet for å gjøre resultatene mer relevante.

  • Du må velge tittel og tekst på annonsen, og også velge søkeord . Dette stadiet er det viktigste.

For å velge en tittel og tekst, må du fylle ut "lenke til nettsted"-feltet. I dette feltet må du kopiere lenken, i vårt tilfelle - siden der vi selger vår hjemmelagde såpe. Etter denne handlingen vil tittelen og teksten skrives inn automatisk.

Nøkkelord velges ved hjelp av Yandex søkeordvalgtjeneste. Du kommer til det ved å klikke på koblingen "Velg ord" ved siden av det nye søkeordfeltet.

I tjenesteinnstillingene angir vi regionen og skriver sekvensielt inn setninger som er relatert til vår oppgave - å selge såpe. Kjøp for eksempel hjemmelaget såpe, hjemmelaget såpe i gave og så videre.

Etter at du har skrevet inn en setning og klikket på "Velg"-knappen, åpnes en side foran deg med frekvensen av det innskrevne søket i en bestemt tidsperiode i en bestemt region, samt spørringer som har lignende betydning og deres frekvens. Ikke velg fraser og ord med en søkefrekvens som er høyere enn 1000. Vi passer for søk med en frekvens på 500 til 1000 per måned.

Hvis du vil at en hel setning eller et helt ord skal identifisere annonsen din bare i den formen du skrev den inn i, må du sette den setningen eller ordet i anførselstegn. For eksempel, hvis du ikke setter uttrykket "hjemmelaget såpe" i anførselstegn, vil annonsen din for å selge den også vises med forespørselen "hvordan lage hjemmelaget såpe", som ikke er det vi ønsker.

  • I neste trinn vil du se søkeordene dine og prisene deres. Vi kan filtrere ut altfor dyre forespørsler ved å bruke en innstilling øverst på siden.
  • Sende inn en annonse for moderering og betale for klikk. Hvis kampanjen din ikke har bestått moderering, anbefaler vi deg å kontakte Yandex Direct-støttetjenesten ved å ringe 8 800 333-9639, oppgi annonsekampanjenummeret og finne ut årsaken. Annonser blir ofte avvist ved en feiltakelse.

Men her er rekkefølgen av handlinger:

  • Det første trinnet er å registrere deg hos Google.
  • Det andre trinnet er å velge typen kontekstuell annonsering, det vil si tjenestene der annonsen din skal vises: Google-søkeside, nettsteder. I tillegg angir vi på det første stadiet navnet på reklamekampanjen, det vil ikke bli vist til brukerne.

Her velger vi hvilke plattformer annonsen skal vises på, region og strategi. Alt er det samme som i Yandex Direct.

Men det er også forskjeller. Den første er muligheten til å angi en maksimal klikkrate og budsjett. Den andre forskjellen er muligheten til å legge til lenker til flere ressurser. Til slutt er den tredje forskjellen muligheten til å spesifisere start- og sluttdatoene for annonseringskampanjen din.

  • Det tredje trinnet er å velge søkeord. Googles søkeordvalgtjeneste ligner på Yandex-tjenesten. Reglene er de samme.
  • Det fjerde trinnet er å sende annonsen for moderering, betaling og plassering.

Bannerannonsering

Fordeler:

  • Minneverdighet;
  • "Synlighet";
  • Bred publikumsdekning;
  • Økende kjennskap til selskap/merkevare;

Minuser:

  • Brukeren kjeder seg raskt (må endres ofte);
  • Kan være påtrengende og negativt oppfattet av brukeren.

La oss nå finne ut hvordan du plasserer bannerannonsering. For å gjøre dette kan du velge en av to måter: uavhengig søke etter ressurser og plassering eller plassering ved hjelp av bannertjenester.

Her er en sammenligningstabell av disse to metodene.

Karakteristisk

Selvovernatting

Bruk av bannerplasseringstjenester (ta Rotaban-tjenesten som et eksempel)

Kvaliteten på vertssider

Høy

Lav (middels)

Tilbakebetaling

Høy

Pris

Avhenger av vertssiden

Avhenger av vertssiden

Kort

Tid koster

Høy
  • Søk etter nettsteder og ressurser for innlegg. For å finne en passende ressurs for å plassere et banner, må du sende en forespørsel om emnet i en hvilken som helst søkemotor. I vårt tilfelle hjemmelaget såpe. Vi skriver «blogg om naturkosmetikk» i søkemotoren og følger de fem første lenkene.

Etter at du har kommet til nettstedet, må du ta hensyn til fem elementer: nettstedsdesign, tilstedeværelse og mengde annonser, nettstedinnhold, nettstedtrafikk, publikumsrekkevidde. Hvis alle indikatorene er høye nok, kan du se etter "Reklame"-delen og forhandle om plassering med nettstedets eier.

  • Opprette et banner. Det skal være minneverdig og også relevant for produktet ditt. Vi anbefaler å plassere informasjon om fordelene med produktet på banneret. For eksempel vil hjemmelaget såpe lindre tørr hud på hendene og omslutte deg med duften av modne ferskener. Det er også nødvendig å plassere logo og produktbilde. Brukeren vil motta resten av informasjonen etter å ha klikket på lenken.

Når du lager et banner, må du ta hensyn til standardene. Størrelsen på bildet er spesifisert av eieren av nettstedet der annonsen skal legges ut. Diskuter dette problemet på forhånd. Men formatet kan være jpeg for statiske bilder og gif eller flash for animasjon.

  • Vi betaler og plasserer.

Teasere og virale videoer

Essensen av disse verktøyene er å lage en video, et bilde eller en tekstmelding som umiddelbart vil interessere brukeren og bli et slags "virus", det vil si at det vil spre seg på nettverket uavhengig ved hjelp av brukerne selv. Det er bedre å plassere slik reklame på sosiale nettverk og fora.

Fordeler:

  • Du trenger ikke å bruke penger på distribusjon;
  • Bred publikumsdekning;
  • Enkel utførelse;
  • Personalisering.

Minuser:

  • Høy risiko for feil i hele reklamekampanjen;
  • Høy konkurranse;
  • Bruker feiltolkning av melding.

Målrettet annonsering på sosiale nettverk

Målrettet annonsering på sosiale nettverk er det mest tilgjengelige reklameverktøyet på Internett. Målretting er en liten annonse på et sosialt nettverk som, når den klikkes, omdirigerer brukeren til nettstedet eller siden din.

Fordeler:

  • Høy grad av å nå målgruppen (målretting);
  • Lave kostnader;
  • Enkel å sette opp.

Minuser:

  • Sosiale nettverk der målrettet annonsering plasseres er ikke rettet mot salg;
  • Posting er kun mulig på et sosialt nettverk.

Strukturen til en målrettingsannonse må inneholde følgende elementer:

  • Link til ressursen din;
  • Overskrift;
  • Grunnleggende informasjon som du ønsker å formidle til forbrukeren (en eller to setninger);
  • Bilde (hvis merkevaren din er kjent, kan du plassere en logo, i andre tilfeller er det å foretrekke å bruke et bilde av produktet);
  • Målgruppeparametere: demografi, interesser.

Overholdelse av denne strukturen vil tillate deg å sette opp effektiv målrettet annonsering på ethvert sosialt nettverk.

Annonsering på sosiale nettverk

Det er veldig enkelt å plassere en slik annonse. Det er nok å avtale med eieren av siden eller gruppen om plassering for en bestemt pris.

Fordeler:

  • Personalisering;
  • Lave kostnader;
  • Enkel plassering;
  • Mulighet for justering tilbakemelding med forbrukere.

Minuser:

  • Behovet for konstant oppdatering;
  • Sosiale nettverk er ikke rettet mot salg, så annonsering på sosiale nettverk er mer av informativ karakter.

Oppslagstavler som plattform for annonsering

Oppslagstavler som reklameplattform brukes ofte av små bedrifter. Slik reklame er en enkel annonse for salg med en lenke til nettstedet. I tillegg er oppslagstavler et sted hvor du kan plassere annonser på Internett helt gratis.

Fordeler:

  • Lavpris (kan være gratis);
  • Personalisering;
  • Salgsfokus.

Minuser:

  • Liten dekning;
  • Bruker mistillit.

Popup-vinduer

Popup-vinduer Dette er vinduer som dukker opp på toppen av en ressurs og gjør det vanskelig for brukeren å se siden.

Å lage popup-vinduer krever programmeringskunnskap, så vi anbefaler deg å søke hjelp fra IT-spesialister.

Hvis du ikke har dette alternativet, kan du bruke en av følgende tjenester for å lage popup-vinduer:

  • Hei Bar– en ganske enkel tjeneste. Ved registrering vil du få en spesiell kode som må settes inn i malen på nettsiden din. Deretter vil du bli bedt om å konfigurere tjenestens oppgaver (innhente brukerkontaktinformasjon, ringe, omdirigere til en annen side, annonse), popup-type, annonsetekst og bilde. Dette vil fullføre opprettelsen av popup-vinduet. Tjenesten er betalt.
  • GetSiteControl. Denne tjenesten gjentar fullstendig prosessen med å sette opp et popup-vindu i Hello Bar-tjenesten, så vi vil ikke dvele ved det. Tjenesten er også betalt.
  • Mailmunch har en gratisversjon med begrenset funksjonalitet. I tillegg tilbyr denne tjenesten, i tillegg til å angi vindustype, å velge en mal, designe og legge til flere felt. Handlingssekvensen når du oppretter et vindu ligner på tidligere tjenester.
  • Sumome har også en gratisversjon. Oppsett av tjenesten er identisk med de forrige.

Fordeler:

  • Høy merkevaren tilbakekalling;
  • Bred dekning.

Minuser:

  • Relativt høye kostnader;
  • Evne til å blokkere dem i nettleserinnstillingene;
  • Høy kompleksitet av plassering;
  • Overdreven påtrenging;
  • Blandede brukerreaksjoner.

Push-varsler

Men i motsetning til popup-vinduer krever push-varsler også nøye utdyping av innholdet i reklamemeldingen. Først av alt bør det interessere brukeren og tvinge ham til å følge lenken.

Fordeler:

  • Personalisering;
  • Bred dekning;

Minuser:

  • Bruker mistillit;
  • Høy kompleksitet av plassering;
  • Relativt høy kostnad.

Annonsering i mobilapplikasjoner

Annonsering i mobilapplikasjoner basert på Android og iOS presenterer også popup-vinduer. I dette tilfellet kan ikke brukeren slå av annonsen før han ser den. Først etter dette vil selve applikasjonen være tilgjengelig for brukeren.

Slik melding kan settes inn etter gjensidig avtale med søknadseier. Den tekniske siden av annonseutvikling ivaretas vanligvis av applikasjonsutvikleren.

Fordeler:

  • 100 % garanti for at brukeren vil se annonsen din;
  • Brand tilbakekalling;
  • Bred dekning.

Minuser:

  • Tvetydig brukerreaksjon;
  • Ikke rettet mot salg;
  • Høy kompleksitet av plassering;
  • Relativt høye overnattingskostnader.

Reklamevideoer på YouTube

Samtidig bør du strebe etter å sikre at brukeren "deler" det han ser med venner. Dette vil tillate oss å få den såkalte virale effekten, der potensielle forbrukere selv distribuerer reklamen din.

Det er flere regler som må følges når du lager en viral video:

  • Du må bli "usynlig". Ifølge forfatteren bør ikke viral reklame påtvinge et produkt dets oppgave kun er å gi forbrukeren hint om produktet.
  • Tålmodighet, bare tålmodighet. Viral annonsering bruker ofte lang tid på å bli kjent og tjene penger.
  • "Smitte" forbrukeren! Forbrukeren må ønske å snakke om annonsen og produktet.
  • Viruset er "mesteren" over situasjonen. Forbrukerens tanker og handlinger må være under kontroll av viruset.
  • Utnytte kraften til svake bånd. I spredningen av viral reklame på Internett høyeste verdi har brukere med et større antall tilfeldige sosiale forbindelser enn personer som regelmessig kommuniserer med en viss krets av nære personer.
  • for å nå vendepunktet. For at viral reklame skal nå en viss skala, er det nødvendig å investere tid, arbeid og penger i det.

Et utmerket eksempel på en viral video er en annonse for leveringstjenesten Delivery Club. Selskapet ga ut en serie korte videoer om hjemmeværende Teenage Mutant Ninja Turtles som bruker en nettbasert matleveringstjeneste for å løse problemet med frykt for sosial kontakt mens de kjøper pizza. Hver video har sin egen historie, hvor sentrum er Delivery Club. En video kostet selskapet i gjennomsnitt 5000 rubler, og salget doblet seg.

Et annet eksempel på en viral video er en annonse for Cadbury-sjokolade. Den 1,5 minutter lange videoen viser en enorm gorilla som spiller trommer, og en sjokoladeplate vises på slutten av annonsen. Dette viruset kostet selskapet nesten en million rubler. Det ga imidlertid ikke økonomiske resultater.

La oss se på hvorfor en video som koster 5000 rubler viste seg å være mer effektiv enn en video som koster 1 million rubler.

  • Produktet ditt skal være sentralt i historien;
  • Karakterene i videoen bør være assosiert med produktet/selskapet/merket ditt (vi husker alle tegneserien om Teenage Mutant Ninja Turtles, som virkelig elsket pizza);
  • Videoen skal ikke støte følelsene til publikum.

Nyhetsbrev på e-post

Dette ble mulig i stor grad takket være utviklingen av nettlesere og Internett generelt. Du kan få informasjon om brukernes interesser og preferanser basert på deres siste søk i søkemotorer. Og dette lar deg i sin tur lage personlige nyhetsbrev.

I dette tilfellet må brevet oppfylle flere kriterier:

  • Lys, interessant tittel;
  • Personlig tilbud (produktet må løse et problem for en spesifikk forbruker). Det er nødvendig å skrive et individuelt brev for hver potensiell kunde!
  • Brevet må inneholde en lenke til nettstedet ditt;
  • Nederst i brevet, pass på å legge ved en knapp som lar deg melde deg av e-postlisten din.

Fordeler:

  • Personlig tilnærming;
  • Salgsfokus;
  • Enkel implementering;
  • 100 % garanti for at brukeren vil se annonsen din.

Minuser:

  • Høye lønnskostnader;
  • Vanskeligheter med å få kontaktinformasjon potensielle kunder;
  • Overdreven påtrenging.

Ekspertartikler i nettmagasiner

Det første du må gjøre er å forhandle med journalredaktøren om å publisere artikkelen (for en viss kostnad eller til og med gratis).

Du må skrive artikkelen selv. I dette tilfellet må artikkelen samsvare med magasinets tema og skrivestilen.

I en ekspertartikkel er det nødvendig å gi den mest komplette beskrivelsen av produktet ditt, dets fordeler og angi dets forbrukerverdi. Det er tilrådelig å bekrefte ordene dine med vitenskapelige eller ekspertforskningsdata.

Fordeler:

  • Høy grad av tillit hos potensielle forbrukere;
  • Lave kostnader (vanligvis);
  • Forbedrer selskapets image;
  • Informerer forbrukeren;
  • Enkel implementering.

Minuser:

  • Liten dekning (avhengig av magasinet);
  • Ikke beregnet for salg.

CPA og affiliate markedsføring

CPA eller kostnad per handling oversatt fra engelsk betyr "betal for handling". Faktisk er CPA et markedsføringsverktøy som innebærer å betale for Internett-annonsering først etter at den potensielle kunden din har fullført en målrettet handling. Målhandlingen kan være å følge en lenke, registrere seg på nettstedet eller kjøpe produktet du selv har satt målet for annonsørene.

Hvis den etablerte handlingen ikke ble utført, betales ikke for promoteringstjenester. Når det gjelder CPA, er begge parter, kunden og utøveren, interessert i det maksimale resultatet av reklamekampanjen, siden deres fortjeneste er direkte avhengig av suksessen. De blir partnere, og derfor kalles CPA-markedsføring også for affiliate-markedsføring.

Fordeler med CPA-markedsføring

  • Du betaler kun for ekte kunder;
  • Utgiftene dine er faste (du setter dem selv);
  • Annonseplattformers interesse for å tiltrekke kunder;
  • Sparer tid og arbeidsressurser;
  • Bred publikumsdekning.

Ulemper med CPA-markedsføring

  • Behovet for å inngå en avtale;
  • Høye adgangsbarrierer for små organisasjoner: nettsteder ønsker ikke å ta på seg "små" bestillinger;
  • Høy konkurranse om annonseplass;
  • Det er en mulighet for svindel fra annonseplattformer.

Dermed lar CPA deg kun betale for virkelige kunder (leads) som annonsøren bringer til deg. For å anvende CPA-markedsføring i praksis, brukes CPA-nettverk eller tilknyttede programmer. De er tjenester der annonsører velges ut passende plattformer for å annonsere produktene sine.

CPA-nettverk fungerer som følger: annonsøren inngår en avtale med nettverket, setter opp parametrene for annonsekampanjen (pris, laster ned reklamemateriellet selv, setter målhandlingen), fyller på budsjettet med et visst beløp, og mottar deretter sine kunder.

Innebygd annonsering

Native advertising brukes ofte av PR-spesialister i deres aktiviteter. Denne typen annonsering representerer innhold på plattformsiden som er interessant for leserne. Dette er det som gjør native advertising attraktiv for PR-fagfolk. Internett-ressurser publiserer ofte slik reklame gratis, og takker til og med annonsøren for det interessante innholdet.

  • Lav kostnad (mulighet for gratis plassering);
  • Muligheten til å delegere ansvaret for å skrive selve artikkelen til tredjepartsspesialister;
  • Livlig interesse for innhold.
  • Lav grad av personalisering;
  • Rettet mot å informere, ikke selge;
  • Risikoen for å "miste" produktet på grunn av interessant innhold.
  • Leserne bør være din målgruppe;
  • Innholdet skal samsvare med emnet for annonseartikkelen din.

SEO + informasjonsnettstedet ditt

For å gjøre dette, velg søkeord (de setningene og ordene som brukere bruker som søk i søkemotorer) om emnet ditt. Det er bedre å gjøre dette i to tjenester samtidig: Yandex Wordstat og Google adwords for å øke nettstedet ditt i Google og Yandex søkeresultater. Skriv deretter en artikkel som inneholder disse ordene og setningene. Artikkelen skal være interessant og informativ. Samtidig bør temaet markedsføre produktet ditt.

Fordeler:

  • Markedsføring av din egen nettside;
  • Positiv oppfatning fra leserne;
  • Livlig interesse for innhold;
  • Lave kostnader for kampanjen (kan gjennomføres gratis);
  • Tiltrekke nye kunder fra søkemotorer.

Feil:

  • Lav grad av personalisering;
  • Risikoen for å lage for "annonsering" innhold (avvisning fra nettsteder og negativ reaksjon fra forbrukere);
  • Risikoen for å "miste" produktet på grunn av interessant innhold;
  • Nettstedets salgsfunksjon kan gå tapt.

Sammenligning av alle typer annonsering på Internett

Gjennomsnittlig kostnad for plassering Orientering

Kompleksiteten i implementeringen

200 rubler per dag Salg
Avhenger av ressursen den er lagt ut på, størrelsen på banneret og plasseringen av banneret på siden.

Kan implementeres uavhengig

Teasere

300 rubler per dag. Avhenger av ressursen, beregnet basert på kostnaden per klikk Salg/

Kan implementeres uavhengig

200 rubler per dag. Avhenger av ressursen, beregnet basert på kostnaden for et klikk (overgang)

Kan implementeres uavhengig

20 rubler per dag. Avhenger av ressurs Øke merkebevissthet, informere forbrukere

Kan implementeres uavhengig

Oppslagstavler

Gratis annonsering mulig Salg

Kan implementeres uavhengig

Popup-vinduer

Avhenger av mange faktorer Salg/merkevarebevissthet

Trenger hjelp fra spesialister (programmerere). Det er mulig å bruke spesielle tjenester (Hello Bar, GetSiteControl, Mailmunch, Sumome, AddThis, Witget, Picreel, Optimonk)

Push-varsler

Avhenger av mange faktorer Salg/merkevarebevissthet

Trenger hjelp fra spesialister (programmerere)

Avhenger av mange faktorer Øke merkekjennskapen

Etter avtale med applikasjonseier

Gratis plassering mulig Øke merkekjennskapen

Avhenger av videoideen

Gratis hvis du har kontaktinformasjon Salg, forbrukerinformasjon

Kan implementeres uavhengig

Ekspertartikler

100 rubler per dag

Kan implementeres uavhengig

CPA og affiliate markedsføring

Salgsprosent Salg

Bruk av tjenester / kan implementeres selvstendig

Avhenger av mange faktorer Informere forbrukere/forbedre bildet av organisasjonen Kan implementeres uavhengig
SEO + informasjonsnettstedet ditt Avhenger av mange faktorer Informere forbrukeren / forbedre bildet av organisasjonen / salg

Du kan gjøre det selv, men det er bedre å henvende seg til spesialister

Beregning av effektiviteten til en reklamekampanje på Internett

Etter at vi har valgt de best passende online markedsføringsverktøyene for oss, må vi begynne å vurdere effektiviteten til hver av dem. Det er tre universelle måter å evaluere effektiviteten til en nettbasert annonseringskampanje på: CPM, CTR og CPC. La oss se på hver av dem.

Klikkfrekvens (CTR) – klikkfrekvens. Den viser antall brukere som klikket på koblingen etter å ha sett annonsen din.

CTR er definert som forholdet mellom antall klikk på annonsen din og det totale antallet annonsevisninger multiplisert med 100 %.

Eksempel. Annonsen din ble vist 2,5 tusen ganger, og 200 personer klikket på den. Dermed er CTR = 200/2500*100 % = 8 %.

Dette betyr at annonsen din brakte 8 % av brukerne som så denne annonsen til nettstedet ditt. Vanligvis varierer CTR-raten fra 1–2 %.

For å øke denne indikatoren må du gjøre følgende arbeid med annonsen din:

  • Tilpass så mye som mulig;
  • Gjør det lysere og mer kontrasterende;
  • Endre størrelse (forstørr);
  • Endre plasseringen av annonsen (plasser den i det sentrale området).

Kostnad per klikk (CPC) – kostnad per klikk. Denne beregningen viser kostnaden for ett klikk på annonsen din.

Ved å bruke CPC kan du evaluere annonsen din i forhold til avkastningen på investeringen til én potensiell kunde som kommer til nettstedet ditt.

Eksempel. Banneret ditt koster 6000 rubler per måned. I løpet av denne måneden byttet 500 potensielle kunder til nettstedet ditt gjennom det. CPC = 6000/500 = 12 rubler. Dermed koster en overgang til nettstedet fra et banner deg 12 rubler.

For å øke CPC må du:

  • Tilpass annonsen din så mye som mulig;
  • Sett opp et geografisk filter for visninger;
  • Sett opp et tidsfilter for visninger (tiden på dagen annonsen din skal vises);

Kostnad per mill (CPM) – viser en fast kostnad for 1000 visninger ekskludert klikk.

Den beregnes som produktet av tusen visninger, CTR og kostnad per klikk.

Eksempel. Annonsen din ble vist 2500 ganger og 200 personer klikket på den. Kostnaden er 400 rubler per dag.

CTR = 200/2500*100 % = 8 %;

CPC = 400/200 = 2 rubler per dag;

Dermed koster CPM = 1000*8 %*2 = 160 rubler 1000 visninger av annonsen din.

Slik gjennomfører du best en annonsekampanje på Internett

Det er på tide å snakke om hvordan det er best å bruke reklamekampanje på Internett: på egen hånd eller ved hjelp av nettbaserte annonseringsspesialister fra tredjepartsorganisasjoner.

Dette er et ganske komplisert spørsmål. Svaret avhenger av faktorer som:

  • Tilgjengelighet av fritid;
  • Din utdannelse;
  • Utvalgte typer annonsering på Internett;
  • Ditt produkt;
  • Målgruppen.

Men likevel sammenlignet vi disse to metodene for å gjennomføre en reklamekampanje på Internett. analysedataene er presentert i tabellen.

Indeks

På egenhånd Frilansere
Lav (gratis plassering mulig) Fra 1000 rubler for en type annonsering på Internett

Fra 3000 rubler

Tidskostnad

Høy Lav

Arbeidskostnader

Høy Gjennomsnitt
Høy Høy

Bredde av valg av online markedsføringsverktøy

Ikke alle verktøyene er tilgjengelige Alle verktøy tilgjengelig

Alle verktøy tilgjengelig

Vanlige spørsmål om online markedsføring

  1. Hvilken type annonsering på Internett anses som den mest effektive?

Det er ikke noe som heter mest effektivt verktøy forfremmelse. Alt avhenger av formålet med reklamekampanjen, detaljene og kvaliteten på arbeidet. Men fra synspunktet om økonomisk effektivitet, for øyeblikket, kan kontekstuell annonsering skilles.

  1. Er det mulig å gjennomføre en reklamekampanje på Internett uten å bruke penger?

Ja det kan du. Men i dette tilfellet må du bruke mye tid og eget arbeid. Samtidig vil du ha tilgang til et begrenset sett med verktøy: annonsering på oppslagstavler, reklamevideoer på YouTube og nyhetsbrev på e-post.

  1. Hva er den beste måten å kombinere online markedsføringsverktøy? Kan jeg bare bruke ett verktøy?

Du kan ikke lage en universell medieplan. Kombinasjonen av visse verktøy avhenger av dine mål, evner og produkt. Men samtidig kan det utvetydig slås fast at bruk av kun ett online markedsføringsverktøy ikke vil føre til signifikante resultater.

Hvilken reklame er mest effektiv? Hvor nødvendig er det for små og store bedrifter? Disse og andre spørsmål dukker opp for alle som begynner å gjøre forretninger og står overfor det faktum at for å øke salget og markedsføre sitt eget produkt, må de snakke om virksomheten sin.

Typer reklame

I dag kan du presentere informasjon om aktivitetene dine på helt andre måter. Før du begynner å markedsføre virksomheten din, må du gjøre deg kjent med typen eksisterende annonsering og velge den som passer best for deg selv. Dette er nødvendig for å forstå hva som er den mest effektive reklamen for byggefirma, For eksempel.

De fleste informasjonsbudskapene vi ser er kommersiell reklame rettet mot å tiltrekke kjøpere, men det finnes også sosiale og politiske.

  • ekstern - presentert i form av reklametavler, plakater på offentlig transport, skilt, skilt osv.;
  • gjennom media - fjernsyn, radio, aviser og magasiner;
  • internettbanner, sosiale nettverk, kontekstuell annonsering, hyperkoblinger.

Rollen til reklame i næringslivet

Reklame er ikke bare en luksus. Dette verktøyet er nødvendig for hver entreprenør for å spre informasjon om seg selv til målgruppen og promotere navnet hans i rangeringen av bedrifter. Dette vil bidra til å presentere deg som et pålitelig, solvent og ansvarlig selskap.

Ved bruk av kompetent markedsføring kan du enkelt svare på hvilken annonsering som er mest effektiv for din bedrift, og i tillegg skape et positivt image, fremheve fordelene og danne en lojal holdning til bedriften.

Du bør ikke anta at små bedrifter ikke trenger reklame, at bare jungeltelegrafen fungerer her. Dette er feil. I alle fall hjelper reklame med å fortelle potensielle kjøpere om selskapet og markedsføre selskapets produkt på markedet.

Det er viktig å velge en type som ikke vil påvirke budsjettet ditt for mye, men som samtidig vil hjelpe deg å promotere deg selv og øke anerkjennelsen.

Småbedrifter: hvordan annonsere det

Små bedrifter, som store, krever reklame, noe du ikke bør nekte, selv om du ikke har ekstra midler. Du bør vite: den avgjørende perioden i utviklingen av enhver aktivitet er de første 2 årene, når første bekjentskap, tilpasning og anerkjennelse skjer. I denne perioden bør promoteringen være så intens og begivenhetsrik som mulig.

Før du bestemmer deg for metoden for å markedsføre en bedrift, er det verdt å studere så mye informasjon som mulig om spørsmålet: hvilken reklame er den mest effektive? Statistikk er en overbevisende ting, og vil ved hjelp av spesifikke data hjelpe deg med å ta ditt valg.

Det er viktig å fokusere på konkrete forslag og slutte å bruke malord som "billig", "rask", "med garanti", "lønnsom" osv. Hvis slike metoder en gang hadde en god effekt på potensielle kjøpere, er de nå ikke attraktive, og avviser til og med. Folk trenger spesifikke tall, en forståelse av hva de vil betale for.

Metoder for å øke salget

Det er flere metoder og typer annonsering, som hver er rettet mot å øke salget og tjene penger, men alt dette er ikke spontane handlinger, men en klart gjennomtenkt strategi. Hvilken reklame som er mest effektiv for små bedrifter kan forstås etter en stund, men det er et faktum at enhver type er underlagt en viss struktur:

  • problem - hvis du selger et produkt eller en tjeneste som kan hjelpe med en løsning, så når du annonserer kan du bruke spørrende setninger: "Lei av å vente på at prisene skal falle?", "Er du lei av å betale for mye?" etc.;
  • løse problemet - etter at spørsmålet er stilt, gir du på forhånd svar at det er din bedrift som er i stand til å løse det og på gunstige vilkår;
  • tilbudet er unikt - mange bedrifter kan gi bistand, men du må være annerledes enn dem og tilby noe som vil tiltrekke seg målgruppen ytterligere;
  • restriksjoner - folk kan være interessert i produktet og tjenesten din, men de vil tenke på å kjøpe senere for å tenke grundig over alt. Det er verdt å innføre en tids- eller tilgjengelighetsgrense slik at folk kan foreta kjøp raskere;
  • ring - etter at interesse og kjøpsønske dukker opp, må kjøper umiddelbart se hvor han skal ringe, hvordan bestille, hvordan betale.

Hvordan tiltrekke seg forbrukere?

Hvilken reklame er mest effektiv? Statistikk bekrefter at ikke alle selskaper har råd til å snakke om seg selv på TV eller radio, siden det ikke har store kontant. Selvfølgelig, før du legger ut en annonse på en eller flere kilder, studerer eieren dataene som viser mest effektive måter. Men det er verdt å huske at hvert forretningsområde har sin egen type markedsføring og sine egne indikatorer som er effektive.

I følge statistiske data som bruker eksemplet med plastvinduer i byen Ufa, varierer kostnadene for en tiltrukket klient sterkt på forskjellige måter. Det ble gitt reklame på radio, i aviser og magasiner, utendørsreklame, i helpdesk og Internett. Den billigste kampanjen var på Internett, hvor 42 rubler ble brukt, og den dyreste på radioen var mer enn 15 tusen rubler. Dette antyder at du på Internett kan tilpasse annonsering spesifikt for din klient, kontrollere budsjettet og bestemme kostnadene for kontakten.

Budsjettannonsering i småbedrifter

  1. Telemarketing – å ringe potensielle kunder kan tiltrekke seg kjøpere, men de kan også avvise dem. Annonsering på denne måten må være riktig sammensatt: teksten må være kort, men kortfattet og forståelig. Imidlertid er denne metoden ineffektiv og kan avvise mennesker.
  2. Å sende meldinger til e-postadresser og på sosiale nettverk - denne typen tar tid, men krever ikke økonomiske investeringer. Det er også ineffektivt, men det kan tiltrekke seg en viss prosentandel av kjøpere.
  3. Brosjyrer. Denne typen reklame krever selvfølgelig visse investeringer: det er nødvendig å trykke materialet i et trykkeri, helst i farger, noe som vil tiltrekke folk mer. Dette er et anerkjent markedsføringsverktøy, men bare hvis det er skrevet riktig - god tekst, lyse bilder, papir av høy kvalitet. Den bør fordeles på gater med høy trafikk.

Hvordan evaluere effektiviteten?

Hva er den mest effektive annonseringsmetoden, og hvordan vurderer man den? Etter at dette verktøyet er lansert, vil eieren ønske å vite hvordan annonsering påvirket salget, om det er verdt å bruke det i fremtiden eller om det er bedre å endre noe.

Det er to mål for annonseringseffektivitet: kommunikasjon (dvs. hvor godt og nøyaktig budskapet formidler informasjon til målgruppen) og økonomisk. Det er verdt å vite at denne indikatoren delvis avhenger av eieren, som bestemmer budsjettet, strategien, parameterne, og delvis ikke avhenger, fordi det er ukontrollerbare faktorer: egenskaper til publikum, annonseringstid, juridiske krav.

Men vurdering av effektivitet avhenger av den spesifikke markedssituasjonen: hvor mange lignende firmaer er det, hvilke metoder ble valgt og hvorfor? For små bedrifter anbefales det å organisere kampanjer ved hjelp av direkte klikkmetoder, det vil si at resultatet skal være sammenlignbart: de lanserte en annonse for ti rubler - de fikk tretti, noe som betyr at det fungerer. De lanserte den for fem rubler - de fikk tre, metoden fungerer ikke og selskapet går i minus.

En kompleks tilnærming

Det er umulig å gi den samme vurderingen av effektiviteten til reklame for hvert forretningsområde og bruke statistikken over resultatene til ett selskap for å analysere et annet. Denne metoden vil bare kaste bort budsjettet ditt og vil ikke være til nytte.

Det er ingen budsjetter, men vi må selge på en eller annen måte - typisk situasjon for aspirerende internett-entreprenører. På en gang levde jeg uten penger i veldig lang tid, så jeg ble tvunget til å mestre alle forviklingene med gratis annonsering. Og her vil jeg vise deg 5 alternativer for hvordan du kan lage annonsering på Internett gratis selv. Den gode nyheten er at den faktisk er ekte.

#1 - Hovedalternativet for gratis annonsering på Internett

Fra min egen erfaring kan jeg fortelle deg at ingenting i denne verden er helt gratis. Vi skal uansett betale for alt vi ønsker å få. Spørsmålet er bare hva vi skal betale med - penger eller noe annet?

Jeg har allerede gitt min "alkymiske formel" for å lage ressurser. Og her skal jeg gjenta det igjen.

Vi har bare 3 hovedressurser:

  1. Tid
  2. Penger

Og absolutt hver av oss har begrenset disse ressursene (til og med Rockefellers barnebarn, og til og med Apple). For å få noen av ressursene som er oppført ovenfor, må vi legge de resterende to sammen og investere dem.

Det vil si at hvis du ikke har penger (og du vil at du skal ha det), må du betale for det med din tid og krefter. Og det er det samme med annonsering på Internett.

Det skumle ordet som begynner med bokstaven C….

Det er flere hovedmåter å annonsere noe gratis på Internett. Det første og viktigste alternativet er enkel SPAM.

Hvis vi snakker om SPAM, så skjer det også forskjellige typer. Du kan sende utsendelser til e-postdatabaser, eller spam-lenker til ressursene dine i kommentarene til populære blogger, eller gjøre det samme i en rekke VKontakte-grupper.

En av definisjonene på SPAM er at du setter inn reklamen på steder du ikke blir bedt om å gå. Det vil si at moderatorene på disse sidene vil gjøre alt for å fjerne alle lenkene dine og utestenge deg.

Personlig klandrer jeg deg ikke, for la oss være ærlige, vi har alle spammet minst én gang i livet. Jeg har til og med beskrevet det i detalj her (åpnes i en ny fane). Men folk som til og med ser annonsekoblingene dine og følger dem til nettstedene dine, vil konvertere svært dårlig.

Det vil si at du trenger minst 10-20 ganger mer trafikk for å tjene de samme pengene enn hvis du jobbet gjennom for eksempel vanlige lovlige reklamekilder. Og dette fører følgelig til det faktum at du må besøke enda flere nettsteder og VKontakte-grupper og legge ut koblingene dine.

Eller lag ytterligere hundre falske VKontakte-sider og send invitasjoner og tilbud fra dem.

Semi-lovlig spam-metode via VKontakte

Forresten, om VKontakte-e-postlisten. Foreløpig fungerer et slikt gratis annonseringsalternativ som "venn" fortsatt. Dette er når du designer VKontakte-siden din for å selge et produkt eller en tjeneste, og så begynner du bare å legge til alle som venner.

Dine nye "venner" vil gå til siden din for å finne ut hvem som sendte dem en søknad og (hva i helvete tuller ikke), kanskje en av dem vil kjøpe produktet ditt en dag. Denne aktiviteten er også veldig arbeidskrevende, tatt i betraktning alle restriksjoner og beskyttelsesmekanismer som VKontakte introduserte.

Jeg husker jeg gjorde denne typen svarte vennskap i 2009, da jeg akkurat begynte å tjene penger på Internett. Livet var lettere da, VKontakte var yngre og snillere, men likevel tok det mye energi.

Jeg må si at disse metodene for gratis selvreklame... virkelig fungerer. Dårlige, skjeve, vanskelige, lange, men de fungerer. Derfor, hvis budsjettet ditt ikke er veldig bra ennå, er spam et godt alternativ (la oss ikke være slike moralister).

La meg nå fortelle deg en forferdelig hemmelighet - hvordan i dag unge bedrifter og gründere uten penger blir supermega populære bokstavelig talt over natten.

#2 – Hvordan bedrifter uten penger lykkes i dag

Det er en interessant måte annonser på Internett raskt og gratis slik at absolutt alle vet om deg (og elsker deg). Denne metoden vil også kreve en viss investering av tid og krefter fra deg. Og igjen snakker vi egentlig om vennskap.

Bare dette er en helt annen vennskap. Det er gjort noe sånt som dette: du blir venner med noen som allerede er kjent og populær i markedet ditt, og etter en stund promoterer han deg ved å bruke ressursene hans.

Det vil si at vi snakker om såkalt nettverksbygging. Personlig har jeg aldri likt eller visst hvordan man gjør slike ting, men du kan godt lykkes. For slik nettverksbygging må du ha et visst sett med kvaliteter - omgjengelighet, vilje til å behage og beundre, evnen til konstant å minne deg selv og andre forsiktig.

Hvordan møte VIP-er på riktig måte

Selvfølgelig er alle kjente og populære mennesker under konstant press i form av forespørsler om å gi penger til et strålende produkt, eller å bli en partner i et prosjekt som vil gjøre dem rike i fremtiden. Hvis du skriver til noen kjente med forespørselen "ikke lær meg hvordan jeg skal leve, bedre hjelp meg økonomisk," så vil de ganske enkelt ignorere deg.

Du må først bli kjent med det valgte objektet, deretter bli venner med det, og først da, etter en stund, vil det komme til partnerskap. Og en stor mann trenger bare å si ett ord, til og med kort nevne deg et sted i en artikkel eller i et intervju, og du vil allerede fly fra filler til rikdom.

Jeg vil anbefale at du først berømmer tjenestene eller produktene til en kjent person selv. Dette kan virke rart for deg, men de liker det veldig godt når de blir rost og når de blir takket (hvis du visste hvor mye skitt og kritikk som utøses på dem hver dag). Derfor vil videoanmeldelsen eller takkeartikkelen din om dem sannsynligvis bli publisert på nytt på ressursene deres.

Og så - utvikle suksess. Finn hvordan du kan være nyttig for en person med et navn, aldri spør ham om noe, gi ham muligheten til å snakke med deg om det som interesserer ham. Vel, det er ikke for meg å lære deg hvordan du kan vinne venner og påvirke folk.

Og etter en stund vil din nye gode venn tilby deg noen partnerskapsalternativer. Og så er du på hesteryggen. Den eneste ulempen med denne metoden for gratis annonsering er ustabiliteten til din posisjon. En kjent partner trenger bare å si ett ord for å løfte deg opp, og det vil også være nok å si ett ord for å få deg ned.

Derfor må du alltid være veldig forsiktig med å fornærme ham på noen måte, og slik at ingen mer kvikk kommer for å ta din plass. Alt dette vil i stor grad begrense friheten din. Derfor brukte jeg aldri slike metoder.

Dessuten er det et annet alternativ - helt gratis, helt lovlig og 100% pålitelig.

#3 – Den mest effektive metoden for gratis online annonsering

Fortsetter vi å snakke om anbefalinger, så er det to myndigheter i RuNet som kan gi deg mye konstant og varm trafikk til salgssidene dine. Disse gutta heter Yasha og Gosha (det vil si Yandex og Google). De sammenligner seg positivt med andre myndigheter ved at de anbefaler deg for spesifikke fordeler, og ikke for din evne til å "stifte bekjentskap".

For å få anbefalingene deres trenger du bare å lage et nettsted og fylle det med nyttig innhold om emnet for produktet ditt. Da vil søkemotorer bringe artiklene dine til TOPPEN, og du vil begynne å motta en strøm av besøkende hver dag, som da vil bli dine kunder.

Selvfølgelig høres dette lettere ut i ord enn i virkeligheten. Men i virkeligheten er det ikke noe komplisert her. Kunsten er å hele tiden gi folk nyttig og interessant innhold. Markedsføring av et ungt nettsted tar fra 6 måneder med ren tid. God opprykk kan ta 2-3 år.

Ja, som du kan se, her må du også investere tid og krefter (alt i henhold til vår "alkymiske formel"). Men i motsetning til andre gratis metoder, vil dette annonseringsalternativet sannsynligvis fungere. Og det er også hyggelig at dette er en konstant kilde til trafikk (i motsetning til den samme SPAM, for eksempel, som må håndteres hver dag).

Personlig liker jeg dette alternativet best. Men hva om du ikke liker å skrive artikler, eller er du naturlig nok så lat at du vil gjøre det gratis og ikke gjøre noe selv? Gratulerer, det er en slik måte.

#4 – Gratis annonsering gjennom andres hender

Tenk deg hvor flott det ville vært om hundrevis av mennesker i alle hjørner av Internett promoterte produktene og tjenestene dine hver dag, mens du rolig lå på sofaen og nipper til cocktailer.

Overraskende nok er det faktisk mulig å organisere arbeidet på denne måten. Dette kalles ganske enkelt "tilknyttet program". Selvfølgelig vil ingen promotere deg gratis, men du betaler kun partnerne dine basert på salg.

Ingen salg - ingen penger. Noen gir deg en klient - du betaler ham en ærlig prosentandel av kjøpesummen. Dette kampanjealternativet er veldig egnet for alle nybegynnere på Internett (og ikke-nybegynnere også).

I Runet er det mange halvsultne spesialister innen ulike områder innen markedsføring - kontekstuell annonsering, VKontakte-målretting, SEO, YouTube og andre. De er halvt utsultet fordi de ikke har egne produkter å selge. Og de er hele tiden på utkikk etter et virkelig godt affiliateprogram som de kan dirigere trafikken til.

Og hvis du gir dem en tilknyttet program, da vil de elske deg og vil legge mye arbeid i å gjøre deg lykkelig.

Selvfølgelig har denne metoden også vanskeligheter. Den første vanskeligheten er at du må bygge. Tilknyttede selskaper er selvfølgelig klare til å lede trafikk til deg, men bare hvis det selges fra det (og de tjener penger). Hvis det ikke er salg, vil de fort glemme deg og bytte til andre.

Den andre vanskeligheten er behovet for å hele tiden motivere partnere til å jobbe. De er kunnskapsrike og dyktige mennesker, men litt late. De må gis et slags insentiv hele tiden. Hold for eksempel konkurranser, gi ut premier til de beste partnerne, sett høyere provisjoner for de som selger mer.

Og selve affiliateprogrammet må også promoteres på en eller annen måte slik at flere og flere kommer til deg med ny trafikk. Som et alternativ kan du opprette et to-nivå tilknyttet program. Dette er når partnere annonserer ditt eget tilknyttede program, og deretter mottar provisjoner ikke bare fra salget deres, men også fra salget til de partnerne som de tiltrakk seg "for seg selv."

Teknisk sett kan du organisere et affiliateprogram gjennom ulike tjenester. Jeg bruker for eksempel tjenesten fordi den egner seg best for elektroniske produkter.

Og til slutt, la oss snakke om hvordan du kan gjøre annonsering på Internett gratis for en million dollar.

#5 - Hvordan lage annonsering på Internett gratis for en million dollar

Til slutt vil jeg avsløre den verste "hemmelige hemmeligheten" om annonsering på Internett. Hvis du vil tjene penger på nett, er hovedsaken ikke å annonsere gratis. Det viktigste er å sørge for at annonseringen din er lønnsom.

Fortell meg, er det dyrt å bruke en million dollar på annonsering eller ikke? Du kan bare ikke si det. Spørsmålet er om denne reklamen vil være lønnsom eller ikke. Å bruke hundre rubler og tjene null er ulønnsomt og derfor for dyrt. Og å bruke en million og tjene ti er lønnsomt, og derfor helt rimelig.

Og du kan også bruke de pengene du vil, bare hvis du er satt opp (det samme kravet gjelder forresten også forrige punkt om tilknyttede programmer).

Jeg håper denne artikkelen var nyttig for deg. Legg den til i bokmerkene dine og del den med venner. Ikke glem å laste ned boken min. Der viser jeg deg den raskeste veien fra null til den første millionen på Internett (utdrag fra personlig erfaring om 10 år =)

Ser deg senere!

Hilsen Dmitry Novoselov

World Wide Web er et av de viktigste mediene. Hvis tidligere folk hovedsakelig hentet kunnskap fra radio, aviser og fjernsyn, har nesten alt innhold nå gradvis migrert til Internett. Hundrevis av millioner mennesker over hele kloden bruker Internett. Publikum er overveiende ungt og solvent. Det er ingen overraskelse at markedsførere har kommet for å se nettområdet som perfekt sted for PR av kommersielle produkter og inntjening.

I dag har nettannonsering blitt en av de mest lønnsomme bransjene i verden. Den har allerede overgått andre typer promotering og har ingen intensjon om å bremse. Offisielle data fra IPG Mediabrands tyder for eksempel på at globale utgifter til online produktpresentasjon i 2017 beløp seg til 209 milliarder dollar. Dette er 6 % mer enn kostnadene ved reklame på TV. Det er alle forutsetninger for at Internett i nær fremtid vil bli den absolutte lederen, og andre kommunikasjonsmidler vil bli historie.

Hvis du planlegger å mestre kunsten å PR, vend oppmerksomheten umiddelbart til Internett. Før eller senere kommer du til det, så det er verdt å begynne å forstå finessene på forhånd.

Fordeler med annonsering på Internett

1. Markedsføring på Internett krever relativt lave kostnader. Hvis du må betale en ryddig sum for å lansere en reklamefilm på TV, er det ganske mulig på Internett å finne populære plattformer der du kan bestille kampanjer til en overkommelig pris.

2. Stor publikumsrekkevidde. Som regel er et bestemt nettsted ikke begrenset til én region. Hypotetisk sett kan annonsen din ses av hele den russisktalende befolkningen i verden. Mange nettbutikker bruker forresten dette: Vær oppmerksom på at de ofte leverer varer langt utenfor opprinnelseslandet.

3. Mulighet for rask tilbakemelding. Det er mange måter å kommunisere med kunder på internett: du kan lage en side med anmeldelser, angi e-post og telefonnummer, be kunden om å legge igjen sine opplysninger osv. Å etablere daglig kontakt med alle er like enkelt som pai.

4. Full demonstrasjon av produktet. Se for deg å reklamere for en klesbutikk på TV med et 30-sekunders klipp. Hva kan seeren forstå av det? Vil han søke etter butikken din? Vil han omskrive e-postadressen din selv om du viser den i full skjerm med stor skrift? Neppe. Men hvis en person finner en identisk nettbutikk, kan han umiddelbart klikke videre annonse og se hele utvalget på noen få minutter. Det er åpenbart at butikker som har offisielle nettsider og har etablert online markedsføring er mer suksessrike enn konkurrentene.

Som du kan se, er annonsering på Internett en kraftig mekanisme. Men for å bruke det klokt, må du skille mellom typer online markedsføring. Hvert produkt har sitt eget alternativ. Du kan ikke annonsere salg av porebetongblokker og en offentlig side med memer på samme måte.

Hovedtyper av nettannonsering

1. Kontekstuell.

Du har sikkert lagt merke til at hvis du skriver inn i en søkemotor, for eksempel en Meizu-smarttelefon, en LG TV eller Raffaello-godteri, begynner informasjon om disse produktene bokstavelig talt å følge deg ved hvert trinn. Dette er ikke en ulykke. Det er akkurat slik det fungerer.

Ordningen er så enkel som mulig. Spesielle systemer leser forespørslene til hver bruker. Interesser registreres automatisk og deretter tilbys passende annonser til personen.

  • søkemotor;
  • tematisk.

Den første er å målrette søkeordene du Google. Den andre brukes innenfor individuelle nettressurser. La oss si at hvis du er interessert i en svart kjole i en nettbutikk, vil du i fremtiden bli tilbudt lignende svarte kjoler eller varer av samme merke.

Den største ulempen: en person er ikke nødvendigvis ute etter det han vil kjøpe. Kanskje han bare skriver en artikkel om smarttelefoner. Å tilby ham kontekstuell annonsering er bortkastet tid.

2. Målrettet.

Denne typen annonsering ligner noe på kontekstuell annonsering. Riktignok fokuserer han ikke bare på publikums interesser, men også på sosiodemografiske egenskaper. Navnet kommer fra det engelske ordet target - goal. Dette er hele essensen av prinsippet. Markedsføreren bestemmer målgruppen til produktet og tilbyr det spesifikt til hvert medlem av den valgte gruppen. La oss si at du promoterer en lekebutikk på VKontakte for barn under 3 år. Derfor må du målrette deg mot unge mødre og fedre. Du ser etter voksne hvis status sier "gift" eller "gift" og også "har et barn." Du tilbyr dem et banner med en bamse.

For å spare penger har det blitt oppfunnet mange måter å rasjonelt bruke målrettet annonsering på. Noen eksperter plasserer den på bestemte tider på dagen. Andre fokuserer kun på en bestemt region. Atter andre

ta hensyn til kjønn og alder på den potensielle kunden. Atter andre kombinerer alle disse alternativene og legger til noe eget. Alt avhenger av utbredelsen av produktet og størrelsen på budsjettet.

Hovedulempe: Vanligvis går folk til sosiale nettverk for å slappe av og chatte med venner. I slike øyeblikk er de ikke spesielt tilbøyelige til å foreta uplanlagte kjøp, så annonsen din risikerer å gå ubemerket hen.

3. SEO.

Suksessen til ethvert nettsted, det være seg en nettbutikk eller en blogg til en kjent fotograf, avhenger i stor grad av plasseringen i søkemotoren. Hvis det er på den første siden til Google eller Yandex, vil det komme til oppmerksomheten til de fleste brukere. Og hvis han beskjedent kryper sammen i posisjonen hundre og tjuende, vil Gud gi at minst 5 % av publikum når ham. Få mennesker har egenskapene til en forsker. Som regel velger folk et av de første alternativene som tilbys. Derfor er SEO-promotering svært ønskelig for alle.

Hovedulempe: Det er mange finesser i SEO som er utilgjengelige for den gjennomsnittlige personen. Derfor er optimering overlatt til spesialister som kan mye om semantisk analyse. Tjenestene deres er dyre.

4. Banner.

Bannere er gode fordi de umiddelbart synker inn i en persons sjel. Lyst bilde vil bli husket raskere enn selv den beste teksten. Det er mange presedenser når salget økte med 50 % eller mer etter å ha lansert en kompetent bannerannonse.

Bannere er delt inn i følgende typer:

  • statisk;
  • animert;
  • interaktiv

Sistnevnte anses som det beste alternativet. Hvis en enkel tegning eller GIF kanskje ikke imponerer brukeren, er det mye vanskeligere å ignorere en undersøkelse fra to alternativer. Og etter at den første interessen oppstår, kan du vinne kunden ytterligere.

Hovedulempe: på grunn av fenomenet bannerblindhet folk legger ofte ikke merke til bildene på sidene av nettstedet. Det er så mange bannere at den gjennomsnittlige personens hjerne oppfatter dem dårlig.

5. Nyhetsbrev på e-post.

6. Teaser.

"Finn ut hvorfor Pugacheva slo Kirkorov" eller "Vanga spådde verdens undergang i 2018" er de mest slående eksemplene på teaser-annonsering. For å lage den brukes en overskrift som umiddelbart tiltrekker seg oppmerksomhet, samt en vekkelse - hovedbudskapet, som forklarer den store frasen og det er en oppfordring til handling.

Teaser-annonsering er ikke nødvendigvis clickbait med en catch. Det brukes ikke bare av utspekulerte folk fra nettverksmarkedsføring, men også seriøse selskaper for å markedsføre merkevarer på markedet. Noen ganger lanserer de reklame i et kompleks, noen ganger kommer tittelen ut flere dager før kampanjen. Ved å vekke offentlig interesse skaper forfatterne intriger.

Hovedulempe: på grunn av Pugacheva, Kirkorov, Baskov, Goji-bær og supermedisiner mot brystkreft til teaser-reklame lite tillit. Akk, skruppelløse produsenter elsker det.

7. Videoannonsering.

Mange gründere vet om populariteten til YouTube og prøver å lansere videoannonsering. Jeg må si at det gir gode resultater. Videoene blir godt mottatt av publikum, spesielt hvis de er interessante og informative.

  • virale videoer som du kan sende til en venn eller legge ut på veggen din;
  • pedagogiske opptak (denne presentasjonsmetoden er veldig vanlig blant ulike nettskoler);
  • bildeklipp som tar sikte på å presentere produktet fra dets beste sider

Videoannonsering er også bra fordi det lar deg virkelig spore reaksjonen til seerne. Folk vil rangere videoen med likes, legge igjen positive anmeldelser og også kritisere. Dette vil hjelpe deg å se hva du gjør bra og hva som trenger forbedring.

Hovedulempe: Du må bruke mye penger på en god video. Som et minimum trenger du et godt kamera, kvalitetsredigering og et tilstrekkelig manus.

8. Innfødt.

Native advertising er et budskap som på en diskret måte passer inn i den omgivende konteksten. Tenk deg at du leser en artikkel om de mest effektive måtene å studere på på engelsk. Og når du stopper ved hver av dem, legger du merke til en bemerkning om at en slik og en skole aktivt bruker denne teknikken i undervisningen av elever. Det ser ut til at dette er helt nøytrale referanser, men faktisk dukket de opp i teksten av en grunn.

Hovedulempe: unobtrusiveness spiller ofte en grusom spøk med native advertising. På grunn av dette folket ofte oversett skjult melding.

9. Oppslagstavler.

Av en eller annen grunn har dette alternativet blitt ufortjent glemt. Mange forbinder oppslagstavler med å selge brukte gjenstander for tre øre og tror at denne plattformen slett ikke er egnet for markedsføring moderne prosjekter. Men til ingen nytte. Avito er fortsatt besøkt av mange mennesker, og så langt kommer det ikke til å forsvinne inn i historien.

Det bør bemerkes med en gang at oppslagstavler bare er én måte å øke kundebasen på. Ikke sett alle dine håp til ham. Men med riktig tilnærming kan det gi gode resultater. For å virkelig ha en effekt må du lage en salgsannonse. Klare bilder, den mest komplette listen over kontakter, nøkkelord i tittelen, enkel og forståelig tekst er nøkkelen til suksess.

Hovedulempe: For å forhindre at budskapet ditt synker til slutten, må det heves hele tiden. Dette er en ganske plagsom oppgave og ofte ikke gratis.

10. Spam og virus.

Siden denne metoden for annonsering eksisterer, er det verdt å huske, men vi er ekstremt vi anbefaler ikke bruk det. For det første er han ikke ren fra et moralsk og etisk synspunkt. For det andre er effektiviteten i tvil. Dine potensielle kunder er ikke idioter. Borte er tiden da de fleste Internett-brukere ble lurt av uforståelige tilbud og fulgte tvilsomme lenker. Viral reklame som dukker opp over hele skjermen presser ikke på noen måte en person til å foreta et kjøp, og spam blir umiddelbart slettet fra postkassen. Derfor, hvis du ønsker å få et publikum og få folk til å stole på deg, velg en annen markedsføringsmetode.

Effektivitet og kostnad ved annonsering på Internett

Vi forstår allerede at nettannonsering er nyttig for et produkt. Vi fant også ut at det kan gjøres på mange måter. Nettannonser garanterer imidlertid ikke vellykket salg. Å kjøre en annonse er i alle fall en risiko. Mye avhenger av stemningen til publikum, profesjonaliteten til innholdsprodusenten og relevansen til forslaget. Du kan forsikre deg selv på alle fronter, men det er tider når selv det meste beste ideene mislykkes.

Ikke skynd deg å bli opprørt. Popularisering av et produkt er ikke en enkelt hendelse som skjer én gang i livet, men en prosess som varer i årevis. Selv om den første strategien din mislyktes, kan du justere den til den begynner å fungere.

I motsetning til hva mange tror, ​​stoler ikke markedsførere på intuisjon. De har klare ordninger der de sjekker resultatindikatorene for nettannonsering:

1. Treff. På russisk betyr et treff antall besøk på en ressurs. Denne indikatoren, isolert fra alt annet, sier lite. Du kan følge en lenke minst tusen ganger fra én datamaskin.

2. Vert. Dette refererer til antall unike brukere som er interessert i ressursen. Du kan matche unike IP-adresser med treff og oppdage noen sammenhenger.

3. CTR. I vanlig språkbruk kalles denne forkortelsen klikkbarhet. Dette tar hensyn til antall ganger en reklamemelding vises til en bruker, samt prosentandelen av svar på den.

4.CTB. Dette er konverteringsfrekvensen. Den viser antall tilfeldige besøkende som blir kunder.

5. CTI. Denne indikatoren er ansvarlig for å telle interesserte besøkende. En interessert person anses å være personen som har sett på nettstedet grundig og også returnert til det flere ganger.

6. Avkastning. Avkastning på investeringen.

Alle data er hentet fra spesielle tellere. Fagfolk som vurderer effektiviteten til nettannonsering kan lære mye av disse tallene. De viser tydelig hvordan den gjennomsnittlige brukeren reagerer på informasjonen som tilbys ham. Basert på oppførselen hans kan du med hell endre PR-kampanjen til den begynner å fungere for fullt.

Hvor skal jeg begynne å annonsere?

Og nå går vi fra teori til praksis. Hvis du leser denne artikkelen, har du mest sannsynlig et prosjekt som venter på å gå videre. Så hva bør være din første handling?

Her bør du umiddelbart ta forbehold om at mye avhenger av beløpet du forventer å investere i promotering. Hvis du har et ubegrenset budsjett, kan du bestille en rekke salgsfremmende omtaler fra toppbloggere og hvile på laurbærene. Men hvis du forventer å bruke penger sparsomt, må du bygge en mer kompleks ordning.

Rimelige, men effektive metoder for online markedsføring er:

  • målrettet annonsering;
  • tematisk kontekstuell annonsering (og visningsmedier);
  • nettstedoptimalisering.

Mest sannsynlig må du gjentatte ganger fange blikket til brukere. Salget ditt vil neppe skyte i været første gang. Derfor er det verdt å fylle på med økonomi og kjøre annonsering regelmessig en stund.

Et annet viktig aspekt er promoteringsplattformer. Hvis du er nybegynner, anbefaler vi deg å starte med søkemotorer og sosiale nettverk. Det er her den største konsentrasjonen av potensielle kunder er. AdWords søkenettverk, Yandex.Direct, VKontakte, Facebook og Instagram er praktisk talt vinn-vinn-alternativer. Mange begynte med dem, og de fleste var fornøyde med resultatet. Nedenfor finner du mer sofistikerte annonseringsmetoder, men foreløpig velger du velprøvde metoder.

Konklusjon

I denne artikkelen så vi på nettannonsering fra alle sider. Vi fant ut hva det er, identifiserte typene, lærte hvordan vi tester effektiviteten og ga også noen tips om lansering av de første annonsene dine. La oss trekke noen endelige konklusjoner fra alt som er sagt.

For det første, Tilnærm deg alltid online markedsføring med omhu. Som du allerede forstår, er det mange måter å markedsføre et produkt på Internett på uten å investere millioner. Prøv å velge alternativer som sannsynligvis vil fungere. Forkast mislykkede ideer hensynsløst. Husk at inntekten din avhenger av det.

For det andre, bruk alle mulige ruter. Ikke heng deg opp i én ting, spesielt hvis du ser at dette alternativet er ineffektivt. Praksis viser at de beste resultatene oppnås av de forretningsmenn og markedsførere som ikke er redde for endringer.

Tredje,Å utvikle en PR-kampanje på Internett er ikke mindre kompleks og ansvarlig oppgave enn å lansere reklame på TV. Denne artikkelen gir bare det grunnleggende om online markedsføring. Hvis du akkurat begynner å forstå det, venter et langt og møysommelig arbeid på deg. Det vil være feil i begynnelsen, akkurat som alle andre. Det viktigste er å ikke gi opp hvis noe feiler.

Vi håper at materialet vårt har blitt nyttig for deg, og du vil definitivt bruke den ervervede kunnskapen i praksis. La denne artikkelen være den første mursteinen i å bygge en vellykket karriere!